Iddeën Brussel: een onbenut merk De handelsambities van staatsecretaris voor buitenlandse handel Pascal Smet (one.brussels) reiken tot aan de hemel, net als de toren waar hij kantoor houdt. “We moeten mensen verliefd laten worden op Brussel,” zegt hij. “ W at ik vind van mijn bevoegdheid buitenlandse handel? Schitterend!,” jubelt de staatssecretaris. Hij zit op twaalf hoog van een kantoorgebouw in de Noordwijk. Brussel ligt letterlijk aan zijn voeten. Hij neemt meteen de vlucht vooruit, twaalf intense dagen van een prinselijke handelsmissie in China zitten hem duidelijk niet in de kleren. Meer nog, hij lijkt er energie en ideeën uit te putten. “De torens die je daar ziet, zijn van een ander kaliber dan we hier neerzetten,” zegt hij. En dat is een deel van het Brusselse probleem. Brussel heeft volgens hem te weinig lef, te weinig buitenlandse uitstraling. Het merk Brussel staat niet sterk genoeg in de markt. “We moeten Brussel echt een smoel geven,” zegt hij. “Vergelijk Brussel met Amsterdam. Amsterdam heeft een hip en jong imago, daar gebeurt het. Brussel daarentegen wordt eerder geassocieerd met saaie politiek. En dat klopt natuurlijk niet. Ik zeg vaak tegen mensen uit het buitenland dat Brussel geen stad is waar je op het eerste gezicht verliefd op wordt. Maar we weten allemaal dat liefde op het eerste gezicht niet de liefde is die het langste duurt. We moeten beter worden om mensen verliefd te laten worden op Brussel.” Brussel moet vervellen van een stad van bureaucraten naar een stad die je beleeft. Brussel als een experience. Citymarketing boven Smet spreekt in marketingtermen over zijn bevoegdheden. Experience. Verkopen. In de markt zetten. Aantrekken. De stad als merk, city marketing, wordt het sleutelwoord voor zijn handelsbeleid. “We hebben echt een algemene imagocampagne nodig,” zegt hij. “Ik vind het merkwaardig dat het Brussels Gewest 30 jaar bestaat en er geen noemenswaardig marketingbeleid is.” Maar dat verandert dus. Staatssecretaris Smet zal samen met minister-president Wie is Pascal Smet? ➜ Geboren op 30 juli 1967 in Haasdonk (Oost-Vlaanderen) ➜ Werkt eind jaren ’90 op verschillende kabinetten ➜ Wordt commissaris-generaal voor de Vluchtelingen in 2001 ➜ Wordt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit in 2003 ➜ Wordt Vlaams minister voor Onderwijs in 2009 ➜ Wordt Brussels minister voor Mobiliteit in 2014 ➜ Gaat niet als SP.A’er naar de verkiezingen, maar begint zijn beweging One.Brussels ➜ Wordt Brussels staatssecretaris voor Urbanisme en Handel in 2019 Rudi Vervoort (PS), bevoegd voor toerisme, en minister Sven Gatz (Open VLD), bevoegd voor imago van Brussel, het Brusselse stadsmarketingbeleid coördineren. “We hebben veel achterstand in te halen, maar ik geloof dat er veel ruimte is om Brussel op de kaart te zetten. Ik 12 ❙ Brussel Metropool - Januari 2020 © Isopix
15 Online Touch Home