12

News Meer dan 50% van de werknemers zou weigeren hun auto in te ruilen voor een groener alternatief Naar aanleiding van de verkeersoverlast peilde Tempo-Team naar het woon-werkverkeer en de mate waarin Belgische werknemers file- en milieuvriendelijkere alternatieven voor de wagen overwegen. Ondanks het fileleed, de milieu-impact en het groeiende aantal mensen dat mag thuiswerken, blijven Belgische werknemers massaal de auto nemen naar het werk. Ze rechtvaardigen dit door de slechte toegankelijkheid van hun bedrijf met het openbaar vervoer (35%), onvoldoende flexibele openbare diensten (24%) en een behoefte aan de auto voor zakelijke verplaatsingen (23%). Slechts een minderheid is bereid om zijn wagen aan te kant te zetten voor een klimaatvriendelijk alternatief. BDO haalt team douanestrategen aan boord Vanaf 2020 zullen de Belgische bedrijven zich moeten voorbereiden op de digitale impact van de nieuwe Europese douanewetgeving, die via het douanewetboek (UCC) nieuwe verplichtingen zal opleggen. De uitdagingen die voortvloeien uit deze wetgeving zijn de laatste 25 jaar nog nooit zo aanzienlijk geweest voor Belgische bedrijven. Hun bedrijfsstrategie wordt hierdoor waarschijnlijk verstoord. Concreet moderniseert en digitaliseert de wet de douaneprocedures met elektronische aangiften, aangepaste douanetarieven en nieuwe regels. "Nagenoeg geen enkel Belgisch bedrijf weet precies welke impact de komst van het EU-douanewetboek op de markt zal hebben. Wel is het zeker is dat verplichte digitalisering onze bedrijven de komende 3 jaar zal dwingen om te investeren. Anders zullen ze van de ene op de andere dag niet meer kunnen in- of uitvoeren," waarschuwt Stefaan Amling, Partner Customs Strategy & Customs Transition Strategy bij BDO België. "De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel om naar het werk te komen, omdat hij snelheid, betrouwbaarheid, comfort en flexibiliteit combineert tegen lagere kosten. Een vijfde van de werknemers is bereid hun auto op te geven als hun werkgever betere fietsvoorzieningen, bedrijfsfietsen en een financiële stimulans voor tweewielers aanbiedt," zegt Tempo-Team woordvoerder Sébastien Cosentino. Om het mobiliteitsvraagstuk op te lossen, zouden werkgevers dus een belangrijke rol moeten spelen. Nochtans biedt de helft van hen al een fietsvergoeding of mogelijkheden voor telewerken (48%). Een op de drie heeft fietsvoorzieningen laten installeren en een op de vier levert bedrijfsfietsen en wil het aantal bedrijfswagens verminderen. Tot slot roepen de Belgen op tot verbetering van het openbaar vervoer en de fietsinfrastructuur. Volgens hen zou de overheid vooral moeten investeren in betrouwbaardere diensten (36%), lagere ticketprijzen (29%) en een toename van de fietssnelwegen (24%). Informatie: www.tempo-team.be Om bedrijven te helpen aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen en kansen te identificeren onder deze nieuwe douanewetgeving, lanceert BDO een team van douanestrategen. Het probleem vandaag is dat alles wat te maken heeft met de douane gefragmenteerd is en niet gedigitaliseerd. Daardoor weten bedrijven niet precies hoeveel heffingen ze betalen of tegen welke prijs ze hun producten op de buitenlandse markt kunnen commercialiseren. "Het potentieel van een intelligente douanestrategie wordt pas duidelijk wanneer bedrijven precies inzien hoeveel geld ze besteden aan al hun douaneactiviteiten en dit gegeven combineren met de mogelijkheden die het UCC biedt. Praktische voorbeelden tonen aan dat bedrijven in sommige situaties hun producten tot 25% goedkoper kunnen aanbieden," aldus nog Stefaan Amling, van BDO. Informatie: www.bdo.be 10 ❙ Brussel Metropool - december 2019 © unsplash

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication