News In de BTOB Press competitie ging de Gold naar de gepersonaliseerde newsletter van de Boerenbond (Best of Diversification). De Vlaamse landbouwersvereniging won ook een Bronze met zijn magazine Boer & Tuinder (Best Relaunch). Informatie : btobawards.com Brussel Metropool, het maandblad van de Brusselse ondernemingen, kreeg de prijs voor de vernieuwde formule van het blad. Elk nummer krijgt namelijk een gastredacteur, een persoonlijkheid die uitblinkt in zijn of haar werkveld. Die krijgt de leiding over een dossier in het blad. Kwamen onder andere aan bod: de architect Luc Schuiten, CEO Giles Daouest, oud-hoofdredactrice van Elle Belgique Bea Ercolini, Yvon Englert (ULB) en Caroline Pauwels (VUB) en Thierry Geerts, de baas van Google België. Die manier van werken zorgt ervoor dat de content steeds vernieuwt en dat we spannende ideeën met elkaar confronteren. Brussel Metropool won vorig jaar al de bronzen plak op de BtoBawards. Beci lanceerde NextStep, de podcast (in het Frans) van en voor inspirerende ondernemers, in december 2018. De bedoeling is om luisteraars te laten kennis maken met gepassioneerde gasten en zich te laten inspireren door hun bijzonder parcours. NextStep belicht in iedere aflevering de ervaring en het opleidingstraject van de gast, maar peilt tegelijk ook naar de mening van de gast over de evoluties in de zakenwereld. Waren onder andere te gast: Amélie Alleman (Akros Solution, Betuned), Valentin Richard (Menu Next Door, Koudetat), Julie Foulon (Girleek), John Bogaerts (Zoute People, Ecole 19), Haile Abebe (le Cercle des Voyageurs, Toukoul) Media Marketing organiseert de BtoB-awards sinds 2015, in samenwerking met de federatie WeMedia. De prijzen zijn opgedeeld in twee categorieën: pers (voor de professionele pers) en communicatie (voor persagentschappen en reclamebureaus) De gala-avond werd gekenmerkt door het succes van Lucy dat als vaakst bekroonde bureau van 2019 een Gold, twee Bronze en een van de twee speciale Juryprijzen mee naar huis kreeg. Laatstgenoemde lauwerde ‘The Curiosity Click’ voor Brightfish, een campagne die ook Gold haalde in Best Use of Direct en Bronze in Best Use of Interactive. Een tweede Bronze viel te beurt aan de campagne voor De Lift (Best Use of Radio/Audio). 8 ❙ Brussel Metropool - december 2019 Migratie tussen Belgische gewesten in stijgende lijn Een demografische studie, uitgevoerd door de drie gewestelijke statistiekorganen (BISA, IWEPS en Statistiek Vlaanderen), wijst op een aanzienlijke toename van het aantal migraties tussen de drie Gewesten van het land, de afgelopen 20 jaar. Vooral de uitstroom uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) naar de omliggende gemeenten neemt toe, in het bijzonder naar het Vlaams Gewest. Het BHG is dus een drijvende kracht achter de peri-urbanisatie. In 2016 verlieten 24.000 inwoners Brussel om zich in Vlaanderen te vestigen, een stijging van 55% ten opzichte van 1997. Er zij op gewezen dat het aandeel van onderdanen van derde landen of landen die onlangs tot de EU zijn toegetreden, onder deze migranten toeneemt. Het BHG heeft echter minder migratie ontvangen dan het naar elk Gewest heeft gestuurd. Zijn intergewestelijke netto migratie is dus systematisch negatief. Tussen Vlaanderen en Wallonië zijn de migratie-uitwisselingen minder talrijk en hebben ze Wallonië tot in 2016 bevoordeeld. Toen nam de migratie naar het Vlaamse Gewest sterk toe, wat voor het eerst resulteerde in een positieve nettomigratie voor Vlaanderen. Met andere woorden, vestigen er zich meer Walen in Vlaanderen dan Vlamingen in Wallonië. Oorzaken van deze migraties zijn meestal de levenscyclus: een gebeurtenis (overlijden, scheiding, verandering van werk, enz.), de kost van onroerend goed of verschillende beleidsmaatregelen op het gebied van huisvesting, ruimtelijke ordening en mobiliteit, die nu tot de geregionaliseerde bevoegdheden behoren. Informatie: http://ibsa.brussels D.R. © Getty
11 Online Touch Home