Dynamiek Franchise een goede manier om te starten? McDonald’s, Exki, Burger King, Quick, Domino’s Pizza, Bagel Corner, Brico, Carrefour Express, Delhaize Fresh Atelier, Spar, Troc.com, Cash Converters, Leonidas, Engel & Völkers, dietplus: de namen van deze firma’s klinken zeker niet onbekend, maar misschien wist u niet dat de meeste worden beheerd door franchisenemers. © Getty F ranchise, een duurzaam model, is weliswaar een van de manieren om zijn intrede te doen in het beroepsleven, maar is het ook een vector om van loopbaan te veranderen? Het systeem staat open voor alle kandidaatsprofielen omdat het een brede waaier aan activiteiten omvat waarvoor een kleinere of grotere financiële inbreng nodig is. De initiatiefnemer van het project heeft vandaag de dag keuze te over om te starten. Maar wat is franchise eigenlijk? Laten we wat duidelijkheid scheppen door te beginnen met een definitie van dit concept: franchise is een samenwerkingsmodel tussen twee juridisch en financieel onafhankelijke partners (de franchisegever en de franchisenemer), met drie typische basisprincipes. Ten eerste wordt er een merk en een firmanaam, een architectuurconcept en een visuele identiteit ter beschikking gesteld. Dan geeft de franchisegever knowhow door: die omvat een geheel van commerciële, technische en logistieke methodes, of ook nog informaticasystemen waarin de franchisegever voorziet. De franchisegever biedt een basisopleiding aan waarin hij de knowhow doorgeeft die in franchisehandboeken staat. Tot slot moet de franchisegever de volledige duur van de overeenkomst commerciële en technische ondersteuning verlenen. Via die begeleiding kan de franchisegever nagaan of het concept correct wordt gevolgd. Bovendien stelt het de franchisenemer in staat om de knowhow en de evolutie ervan zo goed mogelijk toe te passen en zijn bedrijf sneller en duurzaam te ontwikkelen. Franchise: een win-winsituatie Om een duurzame samenwerking te definiëren en de relaties tussen de partijen te beschrijven, moet de franchisegever een schriftelijke overeenkomst opstellen waarin alle rechten, plichten en verantwoordelijkheden van elke partij nauwkeurig vermeld staan. Dit is, om het met een Angelsaksische term te zeggen, een win-winsituatie. De overeenkomst beschrijft de volledige strategie van het franchisenetwerk en somt de middelen op die nodig zijn om het concept van het merk toe te passen. In de praktijk moet de duur van de overeenkomst, die kan gaan van drie tot negen jaar, de franchisenemer in staat stellen om zijn investering rendabel te maken en eventuele aangegane leningen af te lossen. Bent u klaar voor franchise? Vooraleer u de wereld van de franchise binnentreedt, moet u zich enkele belangrijke vragen stellen die nuttig zijn voor iedereen die ondernemer en franchisenemer wil worden: ➜ Ben ik bereid om lange dagen te maken en bepaalde risico’s te nemen? ➜ Ben ik bereid om de franchiseregels te volgen? Om een concept toe te passen dat is ontworpen door iemand anders, in dat geval fees te betalen, het advies van de franchisegever op te volgen en gecontroleerd te worden? ➜ Beschik ik over de competenties om een bedrijf te runnen en, indien nodig, hiervoor een opleiding te volgen? ➜ Heb ik commerciële flair, leg ik vlot contact en ben ik goed in communicatie, marketing, merchandising? ➜ Ben ik in staat om een klein team aan te sturen en te motiveren (afhankelijk van de gekozen franchise)? ➜ Bevalt het concept dat ik heb gekozen me, voel ik me er goed bij, heb ik zin om die producten te verkopen? ➜ Op persoonlijk vlak: staan mijn gezin en mijn naasten achter mijn project? Zijn ze bereid om me minder vaak te zien en mij financieel te helpen als dat nodig zou zijn? ➜ Gaat mijn gezin ermee akkoord dat ik aanvankelijk minder zal verdienen als het om een verandering van loopbaan gaat? Brussel Metropool - september 2019 ❙ 41
44 Online Touch Home