Mobiliteit & logistiek Walthamstow Forest : Fietsers en voetgangers nemen de overhand De acties aan Brusselse scholen van het voorbije jaar indachtig, waarbij kinderen én ouders om een buurt met betere luchtkwaliteit en veiliger verkeer smeekten, is het initiatief van Walthamstow Forest, een stadsdeel van Londen, om wijken verkeersluw te maken hoogst interessant en inspirerend. © Dun.can W althamstow Forest is een van de 18 boroughs of stadsdelen van de Britse hoofdstad. De borough speelde met zijn Queen Elizabeth Olympic Park een belangrijke rol tijdens de Olympische Spelen van 2012. De Spelen gaven een boost aan een stadsdeel dat lang gebukt ging onder een gebrek aan investeringen en veel verkeersproblemen. Het aantal inwoners – zo’n 280.000 – neemt gestaag toe en de bestuurders zijn al vele jaren bezig met de vraag hoe ze de groei duurzaam kunnen maken. Ze hebben van meet af aan de inwoners aangemoedigd om meer te wandelen en te fietsen. Om meer te genieten van de groene omgeving. Clyde Loakes, wethouder van Walthamstow Forest: “We wilden heel bewust een snelle transitie, omdat we aan onze kinderen denken.” In 2013 nam Walthamstow deel aan een wedstrijd onder de Londense boroughs. Hun programma, dat mini-Holland heette en een duidelijk bewegwijzerd fietsnetwerk omvatte dat de woongebieden beter met elkaar verbond, kwam als een van de drie winnaars uit de bus. Het plan werkte, want vandaag noteert Walthamstow Forest 20.000 fietsers per dag. Inspraak met scherpe randjes Het bestuur betrok van dag één de plaatselijke bevolking bij het ontwerpproces. Het peilde bij de mensen naar wat ze graag wél en niet in hun omgeving hadden. Op basis daarvan maakte men de eerste plannen op, die vervolgens opnieuw aan de burgers en organisaties (ook lokale scholen) werden voorgelegd. Er waren best tegenstrijdige geluiden te horen, zegt Clyde Loakes. “De handelaars hamerden erop dat er meer parkeermogelijkheden nodig waren, terwijl de shoppers minder verkeer verlangden en veilig de straat wilden oversteken.” Het hoeft niet te verbazen dat de ontwikkelaars méér oor hadden naar de verzuchtingen van deze laatsten. Met de auto niet langer als prioriteit, vormden rustige groene ruimtes het hart van het ontwerp. Naast nieuwe publieke ruimte kwam er een algemene snelheidsbeperking van 30 km/uur. In het VK heeft de autolobby steeds geprobeerd om verdeeldheid te zaaien tussen voetgangers en fietsers. “Onze consultatierondes hebben aangetoond dat de twee méér gemeen hebben dan we denken”, ontkracht Loakes die these. Een periode met testopstellingen verliep niet geheel vlekkeloos. Op een online-platform konden burgers hun genuanceerde mening geven over de ingrepen. Loakes geef toe dat het consulteren van de gemeenschap z’n scherpe kantjes had. Er was een emotionele protestmars van 500 man tegen de beslissing om tien straten autovrij te maken, maar anderzijds kwam er ook véél steun. Kinderen waren blij dat ze weer op straat konden spelen. Intussen is de scepsis verstomd. De resultaten spreken voor zich. In vijf jaar tijd zijn 43 straten gesloten voor het autoverkeer en zijn er 350 bomen bij gekomen. De winkelstraten trekken vandaag méér volk dan vroeger; er komen zelfs mensen vanuit Londen-centrum naartoe omdat het er zo aangenaam shoppen is. Volgens Clyde Loakes en consultant Jon Little is het succes mede te danken aan flankerende maatregelen, zoals gratis fietslessen en fietsverhuur aan stations. Onderzoekers van de Universiteit van Westminster konden zelf nauwelijks geloven dat uit hun studie bleek dat al na één jaar het aantal voetgangers en fietsers spectaculair was toegenomen. Momenteel hebben de inwoners van Walthawstow Forest van alle boroughs van Londen de meeste lichaamsbeweging. De luchtkwaliteit wint erbij: in 2007 viel er aan 58.000 huizen nog een NO2-uitstoot te bespeuren die boven de EU-norm lag, nu zijn dat er 6300. “Dat is nog altijd te veel, maar de significante vooruitgang wijst er wel op dat we op de goede weg zijn”, besluit Clyde Loakes. ● Peter Van Dyck Brussel Metropool - september 2019 ❙ 35
38 Online Touch Home