Mobiliteit & logistiek Xavier Tackoen (Espaces-Mobilités): “Enkel een transversaal beleid kan werken” Van de huidige planification moeten we naar een pactification evolueren, beweert Xavier Tackoen, managing director van Espaces-Mobilités – en gasthoofdredacteur voor dit dossier. Al sinds 2011 ontwikkelt hij strategieën voor een betere mobiliteit op Brussels, Belgisch en Europees niveau. "M obiliteitsplannen houden steevast de lange termijn voor ogen, maar door de digitalisering veranderen sectoren aan een hoog tempo”, meent Xavier Tackoen. “Het langetermijndenken dat de overheid unilateraal ontwikkelde blijft noodzakelijk maar is niet langer toereikend, omdat de economische wereld een vooraanstaande speler van de mobiliteit is geworden. Vandaar mijn pleidooi voor een pactification: de overheid, de bedrijfswereld en de burgers moeten akkoorden sluiten over wat snel realiseerbaar is. Er is nood aan collectieve inspanningen. Het nieuwe Brusselse mobiliteitsplan Good Move heeft aangetoond dat je met succes alle stakeholders kan samenbrengen, maar het overleg moet permanent zijn. De tijd is gekomen om concrete acties te ondernemen. Bedrijven, maar ook gemeenten zullen intensief moeten samenwerken.” Hoe gaat zo’n pactification in zijn werk? “We hebben al het stappenplan van het gewestelijke mobiliteitsplan GoodMove, waarover iedereen het min of meer eens is. Enkele acties zijn duidelijk en houden geen grote risico’s in, andere zijn eerder innovatief. Ik denk aan de piekurenprogramma’s, die toelaten dat niet alle werknemers tussen 8 en 9 uur op kantoor arriveren. Sommige medewerkers zullen wat vroeger komen, andere wat later. Zoiets vraagt om een pact tussen de overheid en de bedrijfswereld. Innovatie is moeilijk, de kans om te falen is reëel, maar we moeten nieuwe initiatieven aandurven.” Kunt u nog van die innovatieve ideeën noemen? “Meer investeren in het beheer van de vraag. Het aanbod © Reporters Xavier Tackoen is deskundige stedelijke mobiliteit en gedelegeerd bestuurder van het studiebureau Espaces-Mobilités. In een tweede dimensie van zijn beroepsleven richtte hij het Maestromobile platform op, dat verschillende partners samenbrengt om mobiliteitsconcepten en -ervaringen aan te bieden. Xavier Tackoen is de gasthoofdredacteur van dit nummer. voor de mobiliteit van de toekomst bestaat al: deelsystemen voor auto’s, fietsen, e-steps… Er zijn platformen voor zowat alles maar de mensen kennen dat aanbod onvoldoende. We moeten hen begeleiden naar de oplossing die hun past. Het komt op persoonlijke coaching neer. Vele bedrijven coachen soft skills, maar qua mobiliteit gebeurt er nog te weinig.” Wat kunnen bedrijven concreet doen? “Bedrijfsleiders die het goede voorbeeld geven, dat is de beste communicatiecampagne. Als de CEO toont hoe het kan, ontmijn je de veelgehoorde reactie ‘onze baas heeft makkelijk praten, hij rijdt lekker met zijn bedrijfswagen rond’. Bedrijfsleiders schermen vaak met het argument dat ze weinig tijd hebben, 18 ❙ Brussel Metropool - september 2019
21 Online Touch Home