23

Internationaal Turkije, Rusland en China: de voornaamste bestemmingen van de Belgische certificaten van oorsprong Volgens de jongste cijfers die de Belgische Federatie van Kamers van Koophandel ‘Belgian Chambers’ publiceerde, is Turkije het eerste land van bestemming voor Belgische certificaten van oorsprong. Hieruit blijkt hoe dynamisch de Belgische export naar opkomende markten wel is. I n de maand januari 2019 gaven de Belgische Kamers van Koophandel meer dan 31.000 certificaten van oorsprong (CO) uit. Dit betekent een stijging van 2,1% ten opzichte van het voorgaande jaar en de beste maand januari ooit. Turkije, waar de vraag naar CO’s sterk toeneemt, is net als in december koploper op de ranglijst, gevolgd door Rusland, China, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. India, Egypte, Oekraïne, Katar en Algerije volgen het voorbeeld en vullen de Top 10 aan. CO’s bevestigen de ‘nationaliteit’ van een geëxporteerd product. Toch zijn zij niet altijd noodzakelijk: voor de handel binnen de Europese eenheidsmarkt hoeven ze niet. Buiten Europa bestaat dit vereiste soms wel, soms niet, naargelang van het land van bestemming, de productsoorten en de mogelijke vrijhandelsovereenkomsten. Om na te gaan of een land een certificaat van oorsprong vraagt en/of uw producten in aanmerking komen voor een preferentiële behandeling, kunt u terecht op de Market Access Database die door de Europese Commissie online is gebracht. . Exportmogelijkheden naar opkomende landen De door Belgian Chambers gepubliceerde CO-cijfers en de samenstelling van de Top 10 van de landen van bestemming spreken boekdelen over de dynamiek van de Belgische export naar opkomende landen. Hetzelfde geldt trouwens voor de Brusselse export, die weliswaar stagneert in de richting van de partnerlanden van de eurozone, ondanks een toename van de afzetmogelijkheden in Nederland en Luxemburg tijdens de afgelopen 10 jaar. Een bedrijf dat export overweegt, zal zich eerder richten op opkomende markten. Brusselse bedrijven hebben deze kans duidelijk aangegrepen, zowel richting de Aziatische markt (zo’n 236 miljoen euro en een stijging van 150% in minder dan 10 jaar) als naar Zuid-Amerika toe, waar de Brusselse export in dezelfde tijdsspanne verviervoudigd is. Dit momentum wordt aangewakkerd door de consolidatie van de economische groei in de opkomende markten. De economie profiteert daar zowel van een lage-rentebeleid, een beheerste inflatie en een toenemende binnenlandse vraag. De groei schommelt rond 6,5% in Zuid- en Oost-Azië, en 3,3% in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dit is te danken aan het hernieuwde vertrouwen van het bedrijfsleven en aan het gedrag van de consumenten in markten die zich door de expansie van een jonge middenklasse kenmerken1 . Formaliteiten: compliance-risico’s ‘Klassieke’ risico’s als wisselkoersschommelingen of niet-betaling lijken onder controle te zijn. Dit is te danken aan een beter ondernemingsklimaat in opkomende landen en aan de consolidatie van verzekeringsregelingen. Andere risico’s (en kansen) hebben te maken met ‘compliance’, namelijk de naleving van de regels die zowel door de exporterende als de importerende landen worden toegepast. Wat betreft het land van invoer, vereisen de regels en bewijzen van preferentiële en niet-preferentiële oorsprong 1 Persbericht: 2018/174/DEC, http://www.worldbank.org/ Brussel Metropool - april 2019 ❙ 21 © Getty

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication