18

het eerste (en langste) deel werkten zowel Nederlandstalige als Franstalige deelnemers aan drie tafels. Iedereen trachtte de huidige situatie van Tour & Taxis zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven en alle haalbare en gewenste oplossingen aangaande mobiliteit in kaart te brengen. Hoe richten wij deze reusachtige en belangrijke Brusselse site in zodat deze op de meest vernuftige en praktische manier functioneert: dat was de opzet. Het tweede en kortere deel van de namiddag werd besteed aan een selectie van de belangrijkste en meest concrete elementen uit de discussies. Een wijk die vorm wil krijgen Als ambassadeur van de tweede tafel onderstreepte Guillaume Servonnat, directeur van MaestroMobile (een bedrijf dat experimenteert met de mobiliteit van vandaag en morgen) meerdere gelijkenissen met de conclusies van de vorige spreIscha Lambrechts, adviseur mobiliteit bij Beci. ker: “Tour & Taxis is een prachtige site die vooruitgang boekt maar nog steeds afgezonderd ligt en voor de bezoeker niet meteen duidelijk is. Een betere bewegwijzering zou de afstand tot stations en metro compenseren, vooral omdat deze niet Ter inleiding moest elke deelnemer aangeven op welke manier hij of zij naar de bijeenkomst was gekomen. De grote verscheidenheid aan vervoersmiddelen was opvallend: personenauto’s (een steeds geringer aandeel), de trein, te voet, de bus, carpooling, metro, fiets, gedeelde auto’s en nog een paar andere vervoermodi. “Tour & Taxis maakt vorderingen maar blijft moeilijk toegankelijk” Na lange en vurige discussies werden drie ambassadeurs eerst gevraagd om de voornaamste elementen van hun werkgroep aan de voltallige deelnemers voor te stellen. Pierre Bertin, Manager bij Traject (een adviesbureau gespecialiseerd in verkeer en mobiliteit), nam als eerste het woord: “Vandaag blijft Tour & Taxis in meerdere opzichten een moeilijke site, vooral vanwege de verkeersproblemen en de talrijke evenementen die er plaatsvinden. Er zijn problemen met duidelijkheid en veiligheid, wat het samenleven soms bemoeilijkt, om nog maar te zwijgen van de suboptimale wegeninfrastructuur. Voor de toekomst willen we dus een duidelijk verkeersplan zien, met meer informatie en communicatie. Idealiter zou hiervoor een mobiele app moeten worden ontworpen, met een gemeenschappelijke strategie voor alle ondernemingen op de site, om de vele vormen van transport beter te organiseren.” Pierre Bertin verwees naar de typisch Belgische ‘ingewikkelde’ cultuur en pleitte voor de oprichting van een specifiek comité belast met het mobiliteitsvraagstuk op de site zelf. Hij vroeg ook om meer faciliteiten bij het gebruik van de transportmodi. “En waarom zouden we niet, zoals in Amsterdam, een positieve filosofie bewerkstellen?” 16 ❙ Brussel Metropool - april 2019 zo ver weg liggen. Hiermee zou het ook mogelijk worden om de Havenlaan te beveiligen. Deze as wordt trouwens als gevaarlijk beschouwd. En ook voor leveringen is de site ingewikkeld. Er zijn geen elektrische laadpalen, noch parkeerplaatsen voor tweewielers. We zijn ons terdege bewust van de politieke onzekerheden waarmee de Stad Brussel wordt geconfronteerd. Dit kan een belemmerende invloed hebben voor iedereen, maar we hopen in de toekomst op alle niveaus betere verbindingen te krijgen, zodat deze ministad zich echt kan ontplooien!” Ischa Lambrechts (Beci) rondde af als derde woordvoerder. Hij had het ook over de bewegwijzering. “Zoals de zaken er nu voorstaan, moeten we toegeven dat het moeilijk is om nieuwe vormen van mobiliteit te gaan promoten. Ik pleit dus voor een duidelijke definitie van de vervoerswijzen (gedeelte auto’s, openbaar vervoer enz.) die rond Tour & Taxis circuleren. We pleiten voor meer overstapmogelijkheden en tegelijkertijd voor een zachte mobiliteitszone.” Ook hij was voorstander van een digitaal platform specifiek voor de site, om informatie te verstrekken over de talrijke gebeurtenissen die er plaatsvinden. Denkpistes De tweede oefening werd gevolgd door een stemming. Op die manier konden de krachtlijnen van de dag worden bepaald. En dat waren: de stimulering van zachte en gedeelde mobiliteit, een verbeterde aanleg van de Havenlaan (met een passend plan), meer informatie en bewegwijzering rond de site en een betere veiligheid. Met dit duidelijk omschreven kader lijkt alles klaar om het werk op het terrein voort te zetten. Om dit dossier verder te behandelen worden elke maand andere workshops georganiseerd (namelijk op 22 maart, 26 april, 17 mei en 14 juni), tot het einde van dit seizoen. ● David Hainaut © Reporters

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication