47

Sociale verkiezingen 2020 Stemmen: het verschil tussen papier en elektronisch E-voting is sinds 2012 een stemoplossing voor sociale verkiezingen. Het houdt heel wat voordelen in, zowel voor de ondernemingen als voor de sociale partners. Honderden bedrijven, groot en klein en uit allerlei sectoren, hebben hiervan bij de laatste twee sociale verkiezingen met succes gebruik gemaakt. Waarin verschillen elektronische stemlokalen nu in de praktijk van hun ‘papieren’ tegenhangers? (COPRODUCTIE) E lektronische stembussen zijn gedematerialiseerd. U hoeft dus geen fysieke ‘dozen’ meer te installeren voor elke categorie werknemers, vermenigvuldigd met het aantal stembureaus en het aantal verschillende locaties of lokalen waar het bedrijf heeft beslist zijn stembureaus installeren. Neem nu het geval van een bedrijf met drie vestigingen (Gent, Luik en Brussel) en op elk daarvan één bureau per categorie werknemers (vier dus: bediende, kaderlid, arbeider, jonge werkkracht) en twee stembussen per bureau (één per orgaan: OR en CPBW). Hiermee zult u 24 fysieke stembussen moeten centraliseren en al die stemmen gaan tellen. Bij elektronisch stemmen volstaan drie lokalen (1 per locatie) en vier gecentraliseerde ‘virtuele stembussen’ (1 stembus voor de OR en 3 CPBW stembussen). Waar de kiezer ook stemt, zijn stem gaat de facto naar de juiste stembussen, die overeenstemmen met de correcte coördinatie van orgaan en categorie. In tegenstelling tot stemmen op papier bestaat er geen risico meer op fouten of manipulatie in het beheer van de stembiljetten. Fysieke stembussen dienen tijdens het transport en op de plaats van installatie te worden gecontroleerd en verzegeld. Elektronische stembussen anderzijds hoeven niet eens geïnstalleerd te worden (een logistieke troef). Ze worden centraal gecontroleerd en bestuurd. Bovendien kunnen de voorzitter van het hoofdstembureau en de vakbondsgetuigen desgewenst in real-time de vulstatus van elke stembus en het verloop van de verkiezing in de gaten houden. Na de stemming vereist papier een lange en vervelende handmatige telling. De elektronische telling anderzijds beperkt zich tot een eenvoudige optelling na het decoderen van de stembiljetten. En bovendien zorgt elektronische verzegeling ervoor dat de procedure, indien nodig, kan worden herhaald. Qua bezetting moet elk bureau bestaan uit de zes functies die zijn voorgeschreven in de wet op de sociale verkiezingen: een voorzitter, een secretaris en vier assessoren per stembureau. Als we het voorbeeld nemen van onze onderneming verdeeld over drie sites, dan zijn dat 72 mensen. Dankzij elektronische (gedematerialiseerde) stembussen voeren de voorzitter en de assessoren de controle en het beheer van de stembussen uit via een centrale beheer-interface. Ook voordelen voor de sociale partners Naast de zes functies die de wet voorziet mag de onderneming ook beslissen om vakbondsgetuigen (die zich niet noodzakelijkerwijs in de stembureaus bevinden) toegang te verlenen tot een monitoringscherm (real-time/read-only). Voor de vakbonden verbetert dit aanzienlijk deze sociale gebeurtenis want dankzij dit instrument kunnen ze tijdens de verkiezingen ingrijpen om, zo nodig, de deelname aan te moedigen. Uit de getuigenissen van ondernemingen die bij de sociale verkiezingen de elektronische stemming hebben gebruikt, blijkt tot slot dat de grote flexibiliteit van de elektronische stembus niet alleen door de organisatoren van de verkiezingen (het HR team) maar ook door de sociale partners wordt gewaardeerd. ● Hugues Dorchy Social Elections eVote expert - Elegio Co-Founder hugues.dorchy@elegio.eu www.elegio.eu Brussel Metropool - maart 2019 ❙ 45 © Getty

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication