19

Ideeën Welke 3 thema's moet de Brusselse regering prioritair behandelen? 07/2016 11/2016 07/2017 11/2017 07/2018 01/2019 100% 50% 0% 4. Voorrang aan mobiliteit, administratieve vereenvoudiging, maar ook de … digitale transformatie! Mobiliteit pronkt nog steeds duidelijk bovenaan de prioriteitenlijst van onze ondernemers, vóór administratieve vereenvoudiging en verlaging van de belastingen. We zitten met hetzelfde trio als in juli, in dezelfde volgorde. En ook de verhoudingen zijn min of meer dezelfde gebleven. De digitale transformatie werd voor het eerst opgenomen in de thema’s die wij aan de respondenten voorstelden. Ze kwam meteen op de vijfde plaats te staan, met 18,5% van de antwoorden. Dit getuigt van een echte bezorgdheid. Aandacht voor veiligheid neemt echter af: sinds december 2017 is deze geleidelijk gedaald van 21,6% tot 15,5%. 5. Mobiliteit: de kilometerheffing baant zich een weg Het is overduidelijk dat mobiliteit in en rond Brussel een grote zorg is en blijft voor ondernemers. Waarschijnlijk overleeft het trauma van de ‘anni horribiles’ 2015 en 2016 (Reyers viaduct, Stefanie tunnel, voetgangerszone en de eindeloze vertragingen van het GEN). In onze opiniepeilingen is mobiliteit – verreweg – de voornaamste reden tot bezorgdheid, nu al ruim drie jaar lang. Met als logisch gevolg dat het gewestelijke en federale beleid ter zake regelmatig onder schot komt te staan. De ontevredenheidscores klimmen torenhoog in onze enquête van januari: 88% ‘weinig of helemaal niet tevreden’ wat het Gewest betreft, en 90% voor het federale beleid. Pascal Smet? François Bellot? Wat mogen we verwachten? Het beheer van de Brusselse werven zorgt eveneens voor (veel) ontevredenheid, bij 80% van de respondenten. Een verrassing: het concept van een kilometerheffing wint geleidelijk aan terrein. Tussen juli 2017 en januari 2019 steeg het aantal ‘belangstellenden’ van 38% naar 48%. Tegelijk wordt het idee nu door slechts 37% van het publiek als onaanvaardbaar beschouwd, tegen 47% anderhalf jaar geleden. Bovendien beoordeelt voortaan 65% van de ondernemers de creatie van een bedrijfsmobiliteitbudget als een interessant concept. Hoe beordeelt u het beheer van de werven door het BHG? Bevredigend 2% Zeer bevredigend 3% Hoe beoordeelt u het federale mobiliteitsbeleid? Zeer bevredigend 1% Bevredigend 9% Neutraal 15% Niet echt bevredigend 19% Helemaal niet bevredigend 61% Helemaal niet bevredigend 50% Niet echt bevredigend 40% Hoe beoordeelt u het mobiliteitsbeleid van de Brusselse regering? Zeer bevredigend 0% Bevredigend 12% Om de mobiliteit te verbeteren, is de invoering van een intelligente kilometerheffing volgens u: 15% Ik weet het niet 48% Helemaal niet bevredigend 62% Niet echt bevredigend 26% 37% Een onaanvaardbaaridee Een interessant idee Brussel Metropool - maart 2019 ❙ 17 Ordening van openbare ruimtes Imago van Brussel als handelscentrum Veiligheid Digitale transformatie Netheid Verlaging van de regionale en lokale fiscaliteit Vereenvoudiging van de administratieve procedures Mobiliteit

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication