14

Ideeën Frank Leroy (KBC Brussels): ‘Jonge bedrijven moet je goed omkaderen’ “Ik geloof dat Brussel op het gebied van ontwikkeling nog altijd veel potentieel biedt.” Frank Leroy staat sinds 15 september aan het roer van het jonge KBC Brussels. Hij is vastbesloten om de reputatie die zijn bedrijf als ondernemingsbank geniet nog te versterken. U bent nu enkele maanden CEO van KBC Brussels. Wat zijn uw eerste bevindingen? Ik ben twaalf jaar uit Brussel weggeweest. Als ik zie wat er in tussentijd gebeurd is qua stadsontwikkeling en economisch weefsel, dan stel ik vast dat de stad erop vooruit is gegaan. Wat KBC Brussels zelf betreft: ik heb hier een heel jeugdige ploeg aangetroffen. We hebben veel jonge Brusselaars aan boord die de stad heel goed kennen en begrijpen. Ons team is bovendien, met 38 nationaliteiten, heel multicultureel; we spreken 28 talen. Dat maakt dat de ploeg van KBC Brussels een doorsnede is van de Brusselse samenleving. Een andere bevinding is dat we door de focus op Brussel en de autonomie die we binnen KBC hebben, een stuk flexibeler zijn en sneller kunnen inspelen op de werkelijke behoeften in Brussel. U hebt de voorbije twaalf jaar in Gent, Leuven en Antwerpen gewerkt. Wat maakt Brussel anders dan andere grote steden? De internationale context is in Brussel toch nog van een ander niveau dan in bijvoorbeeld Antwerpen. Brussel is nog meer dan Antwerpen een metropool. Met heel veel exotiek, op alle vlakken. Kijk naar de socio-culturele samenstelling, de taalgroepen, de economische factoren, de aanwezigheid van de Navo en de Europese Unie. Een enorm boeiende smeltkroes. Hoe spelen jullie concreet in op die Brusselse eigenheid? Specifiek rond de internationale context hebben we een unieke expataanpak. Die houdt bijvoorbeeld in dat mensen al echt klant van KBC Brussels kunnen worden vóór ze naar België 12 ❙ Brussel Metropool - maart 2019 komen. Ze worden volledig digitaal begeleid door experten. Ook heel apart is onze benadering van de social-profit, onder meer scholen, ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen. We hebben een gespecialiseerd vastgoedkantoor en experten in huis die zich bezighouden met de Brusselse subsidies, omdat die totaal anders georganiseerd zijn dan in Vlaanderen en Wallonië. Met het KBC Brussels Live Center, bemand met 47 specialisten die op afstand klanten bedienen, en onze eigen apps spelen we in op de mobiliteitsproblemen in Brussel. Klanten hoeven zich niet meer te verplaatsen om iets geregeld te krijgen. KBC Brussels bestaat nu vier jaar. Zijn jullie tevreden over waar jullie vandaag staan? Zeker. We kunnen een eigen groeistrategie voeren. We hebben een eigen beslissingscentrum in Brussel, waardoor we heel snel kunnen reageren op vragen van klanten. Wij kunnen kredieten beslissen in 24 uur. Voor ondernemers is dat een enorm voordeel. Als CEO ben ik nu verantwoordelijk voor 400 mensen in 29 kantoren, waardoor ik dicht bij de business en bij de klanten sta. Op dit moment halen wij ongeveer 20% van de subsidiedossiers in Brussel binnen en 65% van die klanten van Subsidia@KBC Brussels zijn prospecten. Dat wil zeggen dat wij met bepaalde services het verschil maken. © Reporters

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication