12

News culturele evenementen, of terugkerend happenings. Verwacht u dus aan workshops, conferenties, trainingen … Dit alles wordt "te zijner tijd" onthuld! Van “superant” tot maaltijdbox: horeca en supermarkten in 2019 op de intersectie van “vers” en “gemak” Welke zijn de trends in het horeca- en supermarktlandschap voor 2019? Het team Retail van Structura.biz (vroeger Bureau Gerard) onthult dat de grootste gemene deler "gemak" zal zijn. De deskundigen van Structura verwachten een opmars van zogenaamde “superants”: een mix van supermarkt en restaurant. Albert Heijn kondigde in Nederland al aan eethoeken in de winkel te installeren. In België kan je bij Delitraiteur, initiatief van Louis Delhaize, kiezen of je bv. je lunch daar koopt en meeneemt naar kantoor of ter plaatse eet. Ook belevingsmarkt CRU, opgericht door Colruyt, speelt daar op in. Het restaurant CUIT, het lunchconcept van de CRU-winkels, laat toe je maaltijd zelf samen te stellen, die dan bereid worden door de chefs. Ook thuis kiezen we steeds meer voor dergelijke makkelijke formules. Denk maar aan Deliveroo of de maaltijdboxen HelloFresh en Foodbag. Die mikken op twee “gemakspijlers”: de boodschappen worden aan huis bezorgd en de recepten zijn gemakkelijk. De supermarkten spelen hier op in. Zo zijn de services die aanbieden om boodschappen voor jou te doen, zoals bv. Collect&Go van Colruyt, niets nieuws. Maar wist je dat je nu ook je boodschappen thuis kunt laten leveren? Een voorbeeld is Delhaize HomeDelivery. Naast Click & Cook, de foodbox van Delhaize. Zoals de voorbeelden hierboven aantonen wil de consument niet teveel inboeten op “versheid” in zijn zoektocht Met deze overname beschikt Patronale Solar over een productiepark waarmee het jaarlijks 25.000 gezinnen voorziet van hernieuwbare energie. Via 340.000 zonnepanelen, verspreid over 208 productiesites, wordt er op die manier jaarlijks 35.000 ton CO₂ bespaard. Bovendien heeft Patronale Solar de ambitie om verder te investeren in hernieuwbare energie-infrastructuur en zo zijn steentje bij te dragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Bert Creemers, Managing Director van Patronale Solar: “Deze overname en bijbehorende schaalvergroting laten ons toe verdere efficiëntievoordelen te generen binnen ons huidig expertisegebied. We hebben de ambitie om de komende jaren verder te groeien tot een totale pro10 ❙ Brussel Metropool - maart 2019 naar gemak. De trends in 2019 situeren zich dus zo goed als allemaal op de intersectie van “fresh” en “fast”. Een voorbeeld hiervan is Romain Roquette, een salad bar die hetzelfde gemak biedt als iedere mainstream fastfoodketen (McDonalds, Burger King …) máár met een gezonde invalshoek. Foodmaker, die zijn eigen filialen opent, is bovendien de drijvende kracht achter de salad bars in de nieuwe Delhaize Fresh Ateliers en volgt dus dezelfde trend. Informatie: https://structura.biz/ Patronale Solar wordt grootste producent van zonne-energie in België Patronale Solar, een Belgische Independent Power Producer (IPP) van zonne-energie, heeft de overname afgerond van de Belgische fotovoltaïsche parken van het Nederlandse Sunrock. De portfolio bestaat uit circa 100 sites, met een totale investeringswaarde van meer dan 80 miljoen euro. Door de overname wordt Patronale Solar met een totaalvermogen van 75,5 MWp (megawatt-piek) de grootste producent van zonne-energie in België.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication