8

NEWS DIGEST Het investeringspact: op naar een investeringsquote van meer dan 3% Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) is al jaar en dag voorstander van meer doelgerichte, publieke investeringen die de economische groei kunnen aanzwengelen en zo meer werkgelegenheid kunnen creëren. Met het Investeringspact heeft het Strategisch Investeringscomité een degelijk werkstuk afgeleverd. ‘De uitrol van dit pact kan wel maar slagen als alle partijen zich over de grenzen van meerderheid en oppositie, over verschillende bevoegdheidsniveaus en over verschillende legislaturen heen engageren om deze mee te uit te voeren’, aldus het VBO. In 2011-2015 beliepen de publieke investeringen in vaste activa in België slechts 2,4% van het bbp, 0,6 procentpunt-bbp minder dan gemiddeld in onze 3 buurlanden en ongeveer 0,4 procentpunt-bbp minder dan gemiddeld in de Europese Unie. Dat is ook slechts de helft van wat in de periode 1970-1983 geïnvesteerd werd. Er wordt, om het met een boutade te zeggen, nog maar net genoeg geïnvesteerd om de gaten en putten in onze wegen te vullen. De domeinen waarin er volgens het Investeringspact meer publieke investeringen nodig zijn, zijn dan ook niet lukraak gekozen: digitalisering, cybersecurity, onderwijs, gezondheidszorg, energie en mobiliteit. Dit investeringspact vestigt ook de nodige aandacht op heel wat omgevingsfactoren, zoals een aanpassing van het vergunningenbeleid, een eenvoudiger en soepeler kader voor publiek-private partnerschappen of een hervorming van de Europese begrotingsregels. In het Pact werden om en bij de 150 miljard euro aan investeringen naar voren geschoven in de periode 2019-2030, waarvan de overheden 45% of ongeveer 65 miljard euro voor hun rekening zullen nemen (5 miljard euro per jaar). Daarmee zou onze jaarlijkse investeringsquote tussen 3 en 3,5% van het bbp uitkomen, wat ons terug in de buik van het Europese peloton zou brengen. Pieter Timmermans “Bij ons is meer budgettaire voorzichtigheid geboden gezien de hoge overheidsschuld, maar het verdient zeker aanbeveling om voor een inhaalbeweging inzake overheidsinvesteringen te zorgen. Daarbij zal het cruciaal zijn om erover te waken dat die projecten worden gekozen die op termijn het meest bijdragen tot de verhoging van het groeipotentieel van de Belgische economie. Gezien de gebrekkige staat van ons wegen- en spoorwegennet en de belangrijke noden in onze energie- en digitale infrastructuur, zijn belangrijke investeringen in die domeinen zeker te verantwoorden”, besluit Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO. Meer info: www.vbo-feb.be 6 BECI - Brussel metropool - oktober 2018 Productiestart van de Audi e-tron Audi startte begin september de serieproductie van de Audi e-tron, de eerste volledig elektrische SUV van het merk met de vier ringen. Met een laadvermogen tot 150 kW aan een snellaadpaal is hij in 30 minuten klaar voor de volgende afstandsrit. Misanorood en klaar voor gebruik op de weg: Peter Kössler, Lid van de Directie en verantwoordelijk voor productie en logistiek bij AUDI AG, en Patrick Danau, woordvoerder van het directiecomité van Audi Brussels konden het niet aan zich voorbij laten gaan om de eerste Audi e-tron modellen geluidloos van de productieband te zien rollen. “De Audi e-tron is een echte pionier”, zegt Peter Kössler. “Hij beschikt over innovatieve technologieën zoals virtuele buitenspiegels en combineert de traditionele Audi kwaliteit op gebied van handelingen en dynamiek met technische ‘Vorsprung’. Onze Brusselse vestiging werd op grote schaal gemoderniseerd voor de productie van deze elektrische wagen. Audi Brussels is bijkomend de eerste gecertificeerde CO2-neutrale serieproducent in het premium segment wereldwijd. Alle processen in de productie en andere activiteiten in de fabriek die emissies genereren, worden ofwel afgedekt met hernieuwbare energieën, ofwel gecompenseerd met milieuprojecten.” “Audi heeft voor de Audi e-tron zelf talrijke competenties ontwikkeld, alsook de batterijtechnologie en de aandrijving van de wagen. De medewerkers hebben de vele productiefases opnieuw bedacht, gepland en omgezet”, zegt Patrick Danau. De fabriek heeft sinds de zomer van 2016 de carrosseriebouw, de lakafdeling en de montage grootschalig omgebouwd en haar eigen batterijproductie opgebouwd. Autonome transportsystemen vervoeren de batterijen van de elektrische wagen in de juiste volgorde naar de montagelijn. De medewerkers in Brussel hebben meer dan 200.000 trainingsuren specifiek voor de eerste volelektrische Audi achter de rug en zijn dus perfect voorbereid voor de productiestart. Info : www.e-tron.audi

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication