34

DYNAMIEK TRANSITIE Eerlijke handel: de ondernemingen verbinden zich “It’s trade, not aid!” Fairtrade en alle actoren van de eerlijke handel zijn ervan overtuigd dat handel een geweldig ontwikkelingsinstrument is, dat kan bijdragen tot de strijd tegen economische en sociale ongelijkheden. Op voorwaarde, uiteraard, dat de handelsregels eerlijk zijn en zowel mens en zijn omgeving respecteren. M et het Fairtrade-stelsel organiseren boeren in zuidelijke landen zich in coöperaties en netwerken van lokale producenten. Zo slagen ze erin hun belangen in de handelsbetrekkingen beter te verdedigen. Fairtrade garandeert ook een minimumprijs en een premie. Deze veiligheidsdrempel is essentieel om de producenten te helpen hun eigen toekomst in handen te nemen. Fairtrade Belgium voert sensibiliseringscampagnes naar de consument toe en werkt nauw samen met Belgische bedrijven en zakenpartners die de mogelijkheid hebben om de standaard te veranderen. Ook bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid op. Sodexo biedt al bijna tien jaar een breed gamma fairtrade producten aan. "Sodexo wil haar klanten helpen om een duurzaam voedingspatroon te ontwikkelen op basis van verschillende criteria zoals gezondheid, duurzame landbouw, respect voor het welzijn van dieren en het sociale aspect. Dit laatste criterium komt onder meer concreet tot uiting in het aanbod van fairtrade producten", stelt Jonathan Martens, Corporate Responsibility Manager bij Sodexo. "We hebben zelfs een koffie/theeconcept ontwikkeld (exclusief voor Sodexo) genaamd Aspretto, dat een coffee corner biedt met fairtrade en bio koffie, thee en chocolade. Deze producten vormen een duurzaam alternatief voor producten die in onze regio's niet of nauwelijks geteeld worden.” Eerlijke handel beperkt zich niet tot voeding: Sodexo-koks dragen Fairtrade-gecertificeerde katoenen schorten die niet alleen van uitstekende kwaliteit zijn, maar ook voldoen aan milieunormen die het gebruik van landbouwchemicaliën beperken en duurzame productie bevorderen. Deze keuze is in lijn met Sodexo's duurzaamheidsplan Better Tomorrow 2025. Dat werd geïntroduceerd in de 85 landen waar de onderneming actief is. Jonathan Martens: "Bij 32 BECI - Brussel metropool - oktober 2018 elk van onze taken als werkgever, dienstverlener en maatschappelijk betrokken onderneming zetten we ons in om mensen, gemeenschappen en het milieu positief te beïnvloeden. ” Veel meer dan fairtrade koffie Brussel is een kosmopolitische stad met een zeer divers publiek, dat alternatieven waardeert met producten die voldoen aan sociale en milieucriteria. De consument is echter niet steeds bereid om meer te betalen voor een fairtrade product. Daarom wil Sodexo het voorbeeld geven om haar klanten te inspireren. Dit engagement maakt deel uit van Fairtrade@Work, een campagne van Fairtrade Belgium, specifiek ontwikkeld om fairtrade producten op de werkvloer te introduceren. De campagne stelt Belgische bedrijven in staat om fairtrade in hun strategie op te nemen en zo rechtstreeks bij te dragen tot de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals of SDG) van de Verenigde Naties. In de loop der jaren werden ook de inspanningen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, Triodos, KBC, Swift, Ethias, Vivaqua en Credal beloond met een Fairtrade Award, voor een engagement dat veel verder reikt dan het verbruik van fairtrade koffie. Nicolas Lambert, Directeur van Fairtrade Belgium: "Hoe meer werknemers kunnen profiteren van fairtrade producten, hoe meer boeren en werknemers in het Zuiden een goede prijs en ondersteuning op lange termijn krijgen. De extra middelen worden door de producenten zelf geïnvesteerd in de economische ontwikkeling van hun activiteiten en de sociale ontplooiing van hun gemeenschappen. Bedrijfsverbintenissen zijn daarom bijzonder waardevol: hoe meer actoren zich in het Noorden engageren, hoe groter de impact voor producenten in het Zuiden.” ● Informatie: www.fairtradebelgium.be ; www.fairtradeatwork.be

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication