TOPIC op de mobiliteitsproblemen. Zo schatte De Standaard onlangs dat het tussen nu en 2030 onder gelijke omstandigheden 25 minuten langer zal duren om een rit van 50 kilometer af te leggen. De gemiddelde snelheid zal dus met 25% afnemen. De voordelen van een smart office komen zowel de werkgever als de werknemer ten goede. Voor het bedrijf betekent de vermindering van de tijd onderweg een hogere productiviteit van de medewerkers. En de optimalisatie van de kantoorruimte resulteert in lagere kantoorkosten. In deze omstandigheden verklaren de werknemers meestal dat ze meer tevreden zijn met hun werk, omdat ze over betere instrumenten beschikken en tegelijkertijd profiteren van een beter evenwicht tussen werk en privéleven. Daarnaast dient de ‘smart office’ de relatie met de economische partners van het bedrijf (en in eerste instantie met de klanten) te versterken. Een aangesloten organisatie is in staat om de klantervaring te verbeteren en zelfs nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. In dit verband kan er zelfs sprake zijn van disruptieve technologieën, zoals bij Amazon, Uber, Airbnb of Netflix. Hedendaagse klanten vragen namelijk steeds meer bereikbaarheid, reactiviteit en personalisatie in hun contacten met het bedrijf. Toch is het zo dat het ‘intelligente’ kantoor een aantal mindere kantjes vertoont. Zo bijvoorbeeld het moeilijke beheer van externe werknemers. Zulke virtuele teams vereisen een nieuwe aanpak van communicatie en samenwerking. Y generation Volgens adviesbureau PwC zal in 2020 één op de twee werknemers tot de Y generation behoren. Dit heeft de groep Schneider Electric (gespecialiseerd in de digitale transformatie van energiebeheer en automatisering in woningen, gebouwen, datacenters, infrastructuur en industrie) ertoe aangezet om zich intensief te verdiepen in intelligente gebouwen – en intelligente kantoren in het bijzonder. "Smart buildings zijn namelijk onlosmakelijk verbonden met smart offices", verklaart Philippe Manche, sales manager bij Schneider Electric. "Slim bouwen maakt de werkomgeving inderdaad aantrekkelijker voor wie er werkzaam is, en laat het bedrijf zijn kosten beter beheersen, meer bepaald voor energie en gebruik van de ruimte. Zo hebben we in onze ‘Hive’ (Hall de l'Innovation - Vitrine de l'Énergie, de hoofdzetel van de onderneming in Parijs en tegelijk de showcase van de nieuwste Schneider Electric technologieën, nvdr) drie personeelsprofielen gedefinieerd, met geoptimaliseerde ruimten voor elk profiel. Sensoren gekoppeld aan badges meten het gebruik in real time en anticiperen op elke verandering in de werkorganisatie.” In de praktijk zijn verschillende niveaus gepland: voor onderling verbonden producten, voor de besturing van installaties en voor gegevensanalyse met algoritmen die het ruimtegebruik anticiperen en optimaliseren. "Om de omgeving te optimaliseren, moet u die eerst met sensoren meten. Schneider Electric maakt daarbij gebruik van open protocollen die, met behulp van web services, op de markt BECI - Brussel metropool - oktober 2018 29 De hoofdzetel van Schneider in Parijs, waar de ‘Hive’ (Hall de l'Innovation - Vitrine de l'Énergie) geïnstalleerd is. aangeboden producten en toepassingen combineren", aldus Philippe Manche. Meer specifiek heeft Schneider Electric haar EcoStruxure-aanbod op drie niveaus gestructureerd: gekoppelde producten met geïntegreerde intelligentie voor een betere besluitvorming; controleapparatuur om on-site of remote operaties te beheren via de cloud; en toepassingen, analyse-instrumenten en diensten voor de implementatie van gekoppelde, open en communicerende systemen. "Wij willen gebouwen ontwerpen waarin de werkkrachten tijd besparen en efficiënter werken", vat Philippe Manche samen. "In de talentenoorlog die nu woedt, is het belangrijk om jongeren aan te trekken en te behouden. Het aantrekkingsvermogen van het bedrijf is namelijk essentieel geworden en vereist een intelligente werkomgeving.” Uitdagingen Tot slot gaat het intelligente kantoor het succes tegemoet als aan drie voorwaarden wordt voldaan: de keuze van op de organisatie afgestemde technologieën, de opleiding/ bewustwording van medewerkers ten aanzien van nieuwe digitale tools en de aanpassing van de werkprocessen en -methodes aan deze nieuwe omgeving. Elk bedrijf doet dit best in zijn eigen tempo, in functie van de ‘digitale maturiteit’ van zijn medewerkers. Laten we niet vergeten dat digitalisering een roadmap is, geen welomschreven doel. Stel daarom prioriteiten op basis van de uitgestippelde strategie. En begin misschien met een project dat weinig inspanning vereist en maximaal rendeert. ●
32 Online Touch Home