THINK TANK Joyn Joyn, een personal assistant voor mobiliteit: Joyn Joyn helpt bij de keuze in real time van de beste vervoeroplossing in een stedelijke omgeving. De ontwerpers van deze dienst geven wat uitleg: “Elk van onze aanbevelingen wil relevant, lokaal en geïndividualiseerd zijn. De relevantie heeft te maken met informatie aan de gebruiker over de beste opties, rekening houdend met de informatie die wij van partners krijgen, en een aantal andere parameters (weersomstandigheden, mobiliteit, luchtvervuiling enz.). De aanbevelingen zijn lokaal omdat elke stad zijn eigen dynamiek heeft. En ze zijn geïndividualiseerd om beter in te spelen op de verwachtingen en behoeften van elke gebruiker.” mobiliteit te plannen in functie van hun recht op gebruik van de parking. Artepub/Bikeep, de beveiligde fietsenstalling: Fietsen is prima, maar de fiets ergens veilig kunnen achterlaten, is nog beter. Artepub is actief in cultuurpromotie en begon aan de ontwikkeling van fietsenstallingen in Brussel. Vandaag biedt het bedrijf samen met Bikeep een beveiligde, aangesloten en betrouwbare oplossing waarmee de fietser zijn tweewieler met een gerust gemoed kan parkeren. Elk station is uitgerust met sensoren, een alarmsysteem met luidspreker, een zender van noodsignalen en een bewakingscamera. Micropole/Movin’city, mix transport en toerisme: MiDrive My Kids brengt ‘taxi’ ouders met elkaar in contact: Wanneer de scholen gesloten zijn, verloopt het verkeer veel vlotter. Vertrekkende van deze vaststelling en de wetenschap dat een ouder gemiddeld 42 minuten onderweg is om de kinderen naar school te brengen, besliste DriveMyKids de ouders in te zetten als taximan. “Wij beogen onderlinge hulp tussen de ouders”, aldus oprichter Thibaut Piraux. “Wij ontwikkelde een webplatform en binnenkort ook een app waarmee ouders van wie de kinderen naar dezelfde school gaan, trajecten kunnen delen. DriveMyKids vindt automatisch met wie een traject kan worden gedeeld volgens de beschikbaarheden en planning van elke ouder.” BePark deelt parkeerplaatsen: BePark richt zich tot mobiliteitsbeheerders voor een betere verdeling van de parkeerruimte. De parking is namelijk het toegangspunt van de werknemers tot het gebouw, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. De werking moet dus voldoen aan de nieuwe behoeften, zoals car sharing, de time-sharing van plaatsen, de vrij beschikbare fietsen, scooters enz. BePark komt op met oplossingen om de werknemers aan te zetten hun 20 BECI - Brussel metropool - mei 2018 bedrijf in de sector van de digitale diensten. In 2017 ontwikkelde het Movin’city, een oplossing waarmee zowel overheids- als privé spelers enerzijds op een rendabele manier het gebruik van hun vervoernetwerken kunnen optimaliseren, en anderzijds het stedelijke toerisme verder kunnen ontwikkelen. Een tiental Franse steden gebruikt deze oplossing al. De evolutie van de infrastructuren is onvermijdelijk, des te meer omdat de UNO aankondigt dat de wereldbevolking tegen 2050 zal oplopen tot 9,6 miljard mensen, van wie 70% in stedelijke gebieden. ● Info : https://go.beci.be/mo/nl
23 Online Touch Home