14

THINK TANK EEN GESPREK MET HERVÉ HASQUIN “Europa kan de Brusselse economie nieuw leven inblazen” Hervé Hasquin, de vroegere minister-president van de Federatie Wallonië-Brussel, voormalige ULB rector en gewezen Brusselse minister in de jaren 90, geeft zijn standpunt over onze hoofdstad: mobiliteit en netheid allebei voor verbetering vatbaar. Géry Brusselmans D e 75-jarige geschiedkundige en politicus Hervé Hasquin neemt nog steeds geen blad voor de mond. Begin de jaren 90 stond deze fervente voorstander van Europa mede aan de wieg van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hij legt de vinger op een aantal pijnpunten, onder andere mobiliteit, netheid en politieke complexiteit. Voor Brussel Metropool schetste hij een paar oplossingen. Brussel Metropool: Oordeelt u dat de terreuraanslagen het imago van Brussel hebben geschaad? Hervé Hasquin: Ik bezoek regelmatig restaurants, bioscopen en schouwspelzalen. Ik heb niet de indruk dat de aanslagen de reputatie van Brussel hebben aangetast, behalve dan meteen na de ramp. De mensen zijn vergeetachtiger dan men vermoedt. Een Belg of een toerist die Brussel bezoekt, denkt niet noodzakelijk aan terreur. De mensen die deze gebeurtenissen van dichtbij hebben meegemaakt, zijn voor het leven getekend. Maar zij zijn de meerderheid niet. Een sector als het hotelwezen incasseerde zware klappen, maar herstelde ondertussen. Globaal is de situatie van Brussel dus bevredigend? Ik kan Brussel hoe langer hoe minder uitstaan. Ik heb daar 35 jaar gewoond en was Brusselse minister tussen 1995 en 1999. In 1999 had ik minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen zijn. Een jaar voor de verkiezingen besprak ik dit met Louis Michel, de toenmalige partijvoorzitter. Ik vertelde hem dat de stad door haar complexiteit heel moeilijk te besturen zou worden, met haar 19 gemeenten, 19 politiehoofden, 19 stedenbouwreglementen enz. De vraag is: wie bestuurt de stad: het Gewest of de gemeenten? Brussel vergeet bovendien haar rol als hoofdstad van het land en haar verplichtingen tegenover Vlaanderen en Wallonië. U vindt de stad dus minder aantrekkelijk dan vroeger? Het is geen kwestie van aantrekkelijkheid: de grote musea en de handelszaken zijn er nog altijd. Maar het probleem heeft vooral te maken met mobiliteit. Ik woon in Silly, op 45 km van de hoofdstad en heb, jaar na jaar, meer tijd nodig om in de stad te geraken. De mobiliteit is een ramp. Dat is onder andere maar niet uitsluitend aan Pascal Smet te wijten. Er bestaat geen werkelijke coördinatie van de werkzaamheden tussen het federa12 BECI - Brussel metropool - mei 2018 De problemen met de werkzaamheden in Brussel zijn te wijten aan een gebrek aan coördinatie tussen het federale niveau, het Gewest en de gemeenten. le niveau, het Gewest en de gemeenten. Overal moeten parkeerplaatsen weg, overal wordt de weg versperd. Als alternatief citeren de Belgen meer en meer steden als Rijsel, Valenciennes of Maubeuge. Hoe zou u het imago van de stad in het buitenland weer opluisteren? Indien de luchthaven van Zaventem goed functioneert en vele verbindingen aanbiedt, krijgen we veel meer toeristen in de hoofdstad. Neem nu het voorbeeld van Luik: daar ontmoet u veel Chinezen, dankzij de verbindingen. Ik betreur verder een anti-Europese cultuur binnen het Brusselse parlement en zelfs bij sommige ministers. Nochtans is het wel degelijk Europa die onze hoofdstad in leven houdt. De Europeanen beschikken over een aanzienlijke koopkracht. Brussel moet ook serieuze inspanningen leveren qua netheid. De stad ligt er bijzonder slordig bij, vooral in het centrum. Ik betreur verder een aantal politieke vergissingen, onder andere wat betreft de ‘overeenkomst’ die ik als volgt kan samenvatten: ‘Je krijgt van mij het voetbalterrein als ik de verkeersvrije zone mag aanleggen’ (een verwijzing naar © Reporters

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication