THINK TANK OPEN SOURCE Stefan Ifrim, growth hacking consultant Growth Hacking: lef op het web Om zich een plaatsje te ruimen op een concurrentiële markt, doen steeds meer ondernemingen aan zogenaamde ‘growth hacking’. Letterlijk: het ‘hacken van de groei’. Iedereen heeft het erover, maar wat houdt dit in? Directly imported from the United States. Dat hadden we al door. Growth hacking is een geheel van marketing procedés dat de starters van de digitale economie veelvuldig gebruiken. De grote digitale spelers in de VS ontwikkelden growth hacking om een pijlsnelle groei met weinig middelen te verkrijgen. In de Silicon Valley, waar starters soms snel een fortuin opbouwen, is growth hacking nu een beroep op zich. De growth hacker optimaliseert de ‘AARRR metrics’ (acquisition, activation, rtention, referral and revenue) d.m.v. een heleboel experimenten, bedoeld om de onderneming te doen groeien – en de meest efficiënte nadien systematisch toe te passen. Experimenteren is dus een van de fundamenten van growth hacking. Alles dat op het web wordt gedaan, wordt uitgetest, steeds opnieuw. De grootte en de kleur van het lettertype, het uur waarop de mailings worden verstuurd en waarop de Facebookpagina’s worden bijgewerkt … Blijven testen tot een efficiënte formule wordt gevonden: daar komt het op neer. En daar loopt het soms ook mis. De Amerikaan hekelt namelijk verlies en is ervan overtuigd dat hij veel te winnen heeft 16 BECI - Brussel metropool - april 2018 BECI - Brus opool - april 2018 bij het uittesten van een maximum aantal elementen. De Europeaan reageert anders: hij vreest als onbekwaam te worden beschouwd als voortdurend nieuwe zaken uittest. Sinds enkele jaren is de uitdrukking ‘growth hacking’ gemeengoed dankzij een verantwoordelijke van Dropbox. Ook eerder ‘traditionele’ ondernemingen passen het concept nu toe. De literatuur over growth hacking is ondertussen flink uitgebreid en talrijke methodes kunnen vandaag op onze eigen markt worden aangewend. Een van de krachtlijnen van growth hacking is het beheer van uw website. Als u vandaag niet op het web bestaat, bestaat u gewoonweg niet. Een beter beheer van uw website begint met meer zichtbaarheid. Een pagina op Google Business, Facebook, Yelp, TripAdvisor, Brussels Life... is dan ook een noodzaak om bekendheid te verwerven. Via deze sites winnen uw activiteit of uw producten aan zichtbaarheid, overal en eender wanneer. Langs deze weg kunnen potentiële klanten u contacteren. Kent u nog klanten die een hotel of een restaurant reserveren zonder de mening van andere klanten te raadplegen? Of mensen die op het web aankopen zonder na te gaan wat consumenten ervan vinden? Uiteraard niet. Daarom is uw aanwezigheid op zulke sites en absolute noodzaak. In dit opzicht zijn de advertenties op Facebook of Google Adwords zeer efficiënt, vooral in B2B. Voor enkele euro’s test u de formule uit en vindt u opinieleiders die inzien wat u verkoopt. En we zullen nooit genoeg herhalen dat de sociale media – voor zover ze correct worden ingezet – uiterst doeltreffend kunnen zijn om klanten te vinden. Neem nu bijvoorbeeld de formule Jab jab jab hook. U gebruikt uw persoonlijke profiel, voegt er zoveel mogelijk potentiële klanten aan toe en communiceert driemaal over om het even welke onderwerpen. Slechts daarna kunt u over uw eigen business gaan communiceren. De growth hacking methode werd uitgetest en goedgekeurd. Een van de grote uitdagingen om ze succesvol in te zetten, is echter de aanwerving van een bekwame persoon. Een growth hacker rekruteert u niet als een boekhouder, een jurist of een ingenieur. Heel weinig mensen op de arbeidsmarkt beschikken over de nodige ervaring en vooral feeling. Het beroep van growth hacker verschilt van sector tot sector en evolueert constant. De technieken die vandaag resultaten opleveren, zullen binnen enkele maanden wellicht niet meer functioneren. U moet dus een kandidaat aanwerven die echt doordrongen is van het web en die het internet als een groei- en hulpmiddel beschouwt. Als de kandidaat met een heleboel zaken wil experimenteren en gewaagde technieken wenst uit te testen op het web, geef hem dan omgeving die hij nodig heeft en de vereiste vorming. Toch even opletten: bepaalde growth hacking technieken – zoals het inzamelen van e-mailadressen of de creatie van valse accounts op de sociale netwerken – liggen op het randje van wat de wet en de deontologie toelaten. Andere technieken leven echter de wetgeving volledig na. Het zou dan ook spijtig zijn hiervan geen gebruik te maken. Hebt u het lef om aan dit avontuur te beginnen?
19 Online Touch Home