48

Inkoper, een beroep dat zich specialiseert PURCHASING Om kosten te verlagen zetten steeds meer bedrijven een inkoopafdeling op. Een blik op een weinig bekend beroep dat zich verder structureert en diversifieert. Géry Brusselmans U bent van plan om het kantoormeubilair van uw bedrijf te vernieuwen? Als u aan het hoofd staat van een kleine structuur, dan zult u waarschijnlijk enkele catalogussen doorbladeren of zelfs een collega naar Ikea sturen. Sommige grotere bedrijven beschikken echter over een inkoopafdeling, waaraan zij dit soort taken toevertrouwen. De inkoper staat voortdurend in contact met de leveranciers en is ervoor verantwoordelijk de meest geschikte aanbieding te vinden. Hij kent de markt door en door en kan in uw werkomgeving voor een nieuwe dynamiek zorgen, bijvoorbeeld door comfortabelere bureaustoelen, een meer ergonomische tafel of zelfs een groene ruimte te bestellen om beter te ontspannen tussen collega’s! “De belangrijkste rol van een inkoper is de behoeften uitdrukken”, zegt Catherine Humbert, die tien jaar lang inkoper was bij Carrefour en vandaag professor inkoop is aan de Ephec. “De inkoper moet in staat zijn om de markt te analyseren, een inkoopstrategie op te stellen, offertes aan te vragen en die offertes volgens verscheidene criteria te analyseren.” Deze afdelingen kunnen klassieke aanvragen verwerken, zoals de bestelling van balpennen of notitieblokjes voor vergaderingen, maar ook specifiekere bestellingen in functie van de bedrijfsactiviteit. Zo is Frans Verbeken bijvoorbeeld senior inkoper voor Symeta, een grafische dochteronderneming van de Colruyt Group. “Ik heb als taak leveranciers te vinden op het gebied van drukwerk of distributie”, zegt Frans Verbeken, die in permanent in contact staat met 50 tot 100 leveranciers. “Colruyt beschikt voor zijn tijdschriften over een lay-outservice, maar besteedt de druk en de distributie uit. Ik onderhandel bijvoorbeeld het formaat met een drukker, bepaal Elsa Chaventré 46 BECI - Brussel metropool - maart 2018 vervolgens een werkmethode en onderhandel een levertijd.” Om bestellingen te optimaliseren en zo tijd te besparen, hebben inkopers soms inkooptechnieken ontwikkeld. “In plaats van meerdere offertes te vragen aan verscheidene leveranciers, proberen we met één leverancier een duurzame relatie op te bouwen”, vervolgt Frans Verbeken. «We kunnen zo op voorhand verscheidene parameters bepalen die opgeslagen zijn in een bestand. Bij een nieuwe bestelling voeren we dan de verschillende gegevens in die vooraf in het bestand zijn besproken (type papier, formaat, inkt ...). De prijs wordt dan automatisch weergegeven, zonder dat we alle parameters elke keer opnieuw moeten bespreken. Dat bespaart ons veel tijd.” Catherine Humbert Een sleutelrol in de retail en de medische sector Een andere trend manifesteert zich in sommige sectoren: sommige bedrijven sturen, net als een consultant, personeel naar een potentiële leverancier. Een manier voor het bedrijf om zijn expertise te tonen, de productiekosten te verlagen en een vaste klant te worden. Over het algemeen geldt: hoe groter een bedrijf, des te groter de kans dat het beschikt over een inkoopafdeling. Door hun aard beschikken sommige kleine of grote gespecialiseerde bedrijven automatisch over een dienst van dit type. “Er is natuurlijk de detailhandel, die erin bestaat om in te kopen om daarna te verkopen”, vervolgt Catherine Humbert. “Ook de mechanische industrie of de farmaceutische industrie zijn goede voorbeelden.” In dezelfde geest hebben talrijke ziekenhuizen in Brussel de afgelopen jaren een specifieke afdeling opgezet. “Tot vier jaar geleden D.R. © Thinsktock

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication