AVG en marketing: strengere regels SALES & MARKETING Wanneer op 25 mei de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in voege treedt, worden marketeers verplicht een (nog) grotere nauwgezetheid aan de dag te leggen bij de verwerking van consument-gebonden gegevens. Bent u hier voldoende op voorbereid? V anaf 25 mei kan er namelijk voor een onderneming – en haar marketingafdeling – geen sprake meer zijn van een nagenoeg straffeloze inzameling en exploitatie van persoonlijke gegevens van consumenten. In de praktijk legt de nieuwe wetgeving de organisaties een reeks nieuwe verplichtingen op, naast de verstrenging van de reeds bestaande maatregelen. In het raam van de wet van december 1992 inzake de bescherming van de privacy waren de ondernemingen trouwens al verplicht een aantal richtlijnen na te leven met betrekking tot de verwerking van persoonlijke gegevens. Nieuwigheden Laten we er meteen bij vermelden dat de toekomstige AVG van toepassing zal zijn op elke onderneming – dus ook buitenlandse ondernemingen als de GAFA (Google, Apple, Facebook en Amazon) – die data inzamelt en/of verwerkt aangaande Europese burgers of mensen die in Europa vertoeven. Op marketingvlak zal de AVG voornamelijk twee gevolgen hebben. Fanny Coton, advocate bij het kantoor Lexing Belgium, maakt een onderscheid tussen de kleine handelaar en de onderneming die marketingactiviteiten runt in opdracht van derden en hierbij aan profilering doet. De eerste verandering betreft precies deze twee categorieën marketeers. Het zal niet meer toegelaten zijn om automatisch het e-mailadres van een prospect te registreren via een passieve opt-in, Fanny Coton Marc Husquinet waarbij de consument in feite aanvaardt commerciële aanbiedingen te ontvangen, omdat een vakje “Ik wens (…) te ontvangen …” bijvoorbeeld op voorhand is aangevinkt. Dergelijke praktijken kunnen niet meer. De consument zal zelf het initiatief van een positief antwoord moeten nemen, door bijvoorbeeld zelf dat vakje aan te vinken. En zelfs dan behoudt de consument het recht om zijn toestemming later in te trekken. In feite een soort dubbele opt-in: namelijk de verplichting om eerst de goedkeuring van het contact te krijgen voordat de registrering kan plaatsvinden en daarnaast de duidelijke melding aan de geadresseerde van de mail dat hij zijn inschrijving voor de marketing- of communicatiecampagne steeds kan intrekken. Bovendien zal de onderneming de bewijzen van de verkregen toestemmingen moeten bijhouden. Meer nog: het bedrijf is verplicht om een politiek van totale transparantie in te voeren en moet in zijn communicatie duidelijk de details toelichten van zijn beleid inzake bescherming van persoonlijke gegevens en vertrouwelijkheid. De tweede grote verandering die de AVG instelt, heeft te maken met profilering, een welbekende praktijk in de marketingsector, bedoeld om contactendatabanken aan te vullen via gekruiste vergelijkingen, gevolgd door een segmentering volgens duidelijke criteria. Op die manier kunnen geïndividualiseerde e-mails automatisch worden verstuurd. De AVG heeft het nu specifiek op deze profileringsactiviteiten gemunt. Dit aspect betreft vooral professionele marketeers die in onderaanneming optreden voor andere bedrijven. Nu, precies deze bedrijven die een beroep doen op dat soort marketingdiensten zullen bij de keuze van de dienstverlener heel voorzichtig te werk moeten gaan, want ze worden aansprakelijk voor de initiatieven van deze onderaannemer. Bij profileringsactiviteiten BECI - Brussel metropool - maart 2018 41 © Thinsktock D.R.
44 Online Touch Home