40

SALES & MARKETING Bedrijfswereld en AVG: hoog tijd om zich voor te bereiden! Vandaag verklaart slechts 5% van de ondervraagde Brusselse ondernemingen volledig klaar te zijn. Dit is de voornaamste conclusie van een opiniepeiling die Beci samen met de firma RGP (https://rgp-dialogue-be.com) organiseerde over de voorbereiding op de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 van kracht wordt. Niet relevant? Toch wel! Dit reikt veel verder dan de gewone integratie van nieuwe normen, zoals velen ten onrechte denken. Het gaat hier om de aanpassing aan een nieuwe zakelijke omgeving. Vincent Delannoy D e enquête onderzocht een representatief staal van 1.312 Brusselse ondernemingen van allerlei omvang en sectoren, tussen 18 december 2017 en 12 januari 2018. De respons bedroeg 6,2%. Olivier Willocx: “Opvallend: wanneer we bedrijven ondervragen over de mobiliteit, krijgen we boordevol antwoorden. Maar hier komen de antwoorden traag binnen, zonder enthousiasme. Meestal hebben de ondernemingen geen voldoende inzicht in de gevolgen van de AVG op hun eigen activiteit. Dit is zorgwekkend.” Hans Wichink, Managing Director Benelux van RGP, zegt niets anders: “Er komt een impact op het management, alle processen, de marketing, IT, kortom alle niveaus van de onderneming. Dit vraagstuk beperkt zich in geen geval tot de bevoegdheid van de juridische afdeling.” Wat is uw algemene perceptie van de AVG? Een zakelijke kans (om uw strategie te herzien) Een morele plicht of een wettelijke verplichting Een risico voor uw onderneming Een bijkomende kost Geen mening Andere 14,81% 40,74% 7,41% 33,34% 2,47% 1,23% 38 BECI - Brussel metropool - maart 2018 Uit de opiniepeiling blijkt dat vandaag nauwelijks 5% van de ondernemingen verklaart volledig klaar te zijn. 72,84% riskeert tegen de voorziene datum niet in orde te zijn en 23,45% neemt tegenover de conformering een afwachtende houding aan. Slechts 15% van de respondenten beschouwt de AVG als een kans. De negatieve perceptie overheerst de resultaten, met 81,49% (de AVG is een risico, een kost of een verplichting). Risico’s en kansen Of dit verontrustend is? Hans Wichink meent van wel: “De tijd voor theorie is voorbij. Nu moeten we overschakelen naar concrete en pragmatische zaken. Laten we een timeframe uitwerken, aan de implementatie beginnen en de middelen vinden om deze conformering uit te voeren.” Ondernemingen die niet klaar zijn, hoe erg is dit? “Meer dan men zou vermoeden”, oordeelt Hans Wichink. “De uitdaging beperkt zich niet tot het vermijden van boetes, hoe belangrijk dit ook is. De AVG heeft een impact op uw bekwaamheid als leverancier en op uw deelname aan aanbestedingen, © Thinsktock

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication