Internationale handel De wereldwijde kansen! Brussel is een kruispunt. Maar ook een internationaal merk – en dus een troef. Uit de succesvolle export blijkt dat talrijke Brusselse ondernemingen dit duidelijk hebben ingezien. Beci geeft hen toegang tot zijn internationale netwerken, biedt bijstand om buitenlandse markten te prospecteren en vergemakkelijkt de exportformaliteiten. David Hainaut & Emmanuel Robert V olgens de jongste statistieken exporteert het Brusselse Gewest een derde van zijn toegevoegde waarde naar het buitenland. “Exporteren is vanzelfsprekend en zelfs noodzakelijk in ons kleine landje met een zeer open economie, in hartje Europa. En dus zeker in onze hoofdstad”, stelt Anne Georges, Senior Manager International. Tot de taken van de kamer van Koophandel hoort onder andere de hulp aan ondernemingen die deze stap willen zetten. En dat begint met een evaluatie van het marktpotentieel, prospectie en contacten. EEN, overal in Europa en ook verder! Beci doet hierbij een beroep op krachtige netwerken, waaronder Enterprise Europe Network (EEN). Beci beheert de Brusselse poot ervan, in samenspraak met impulse.brussels. EEN vergaart 600 organisaties in 60 landen van Europa en elders, om KMO’s te helpen in de zoektocht naar commerciële en technologische partnerschappen. Het consortium stelt ook een databank ter beschikking evenals informatie, o.a. over 70 In het raam van Enterprise Europe Network, ondersteunde Beci in 2016-2017 73 Brusselse KMO’s bij het leggen van contacten met buitenlandse ondernemingen. De leden die geregistreerd stonden op het Partnership Opportunities Database platform zorgden voor 254 nieuwe internationale relaties. Wij verzekerden bovendien 43 begeleidingen en geïndividualiseerde adviezen. En ten slotte werden 6 overeenkomsten getekend tussen Brusselse en buitenlandse ondernemingen en zijn 29 andere overeenkomsten nog in onderhandeling. Buiten EEN hebben 781 mensen deelgenomen aan de 37 events die de Internationale Hub van Beci organiseerde: bezoeken van buitenlandse afvaardigingen, bezoeken van ambassadeurs, missies in het buitenland, seminars enz. Het Customs Center heeft 18.093 certificaten van oorsprong en 325 ATA boekjes uitgereikt. Beci Activiteitenverslag 2017 | 39