23

Gewestelijke prioriteiten: nog steeds de mobiliteit De drie grote prioriteiten voor de gewestelijke regering blijven onveranderd: mobiliteit (65,5%), verlaging van de belastingdruk (34,2%) en vereenvoudiging van de administratieve procedures (33,7%). Let op de band met de vorige vraag: de bedreiging van delokaliseringen is tussen november 2015 en juli 2016 toegenomen. Tegelijk stellen we vast dat de mobiliteit een sprong van 50 naar 64% maakt in de bezorgdheden van bedrijfsleiders. Dit resultaat is sindsdien amper gedaald. 10 20 30 40 50 60 70 0 2015>2017 Mobiliteit Verlaging van de regionale en lokale fiscaliteit Vereenvoudiging van de administratieve procedures Hulp bij investeringen Netheid Imago van Brussel als handelscentrum Veiligheid Steun aan de tewerkstelling Stadsvernieuwing Mobiliteit: is de wind aan het keren? Inzake mobiliteit stellen onze respondenten zich bijzonder kritisch op. Dit geldt zowel voor het gewestelijke mobiliteitsbeleid (91,4% ‘niet echt of helemaal niet bevredigend’) als voor de federale aanpak (87,1%). Meer dan 76% van de antwoorden duiden op een verslechtering van de mobiliteit in Brussel. Wat mogelijke oplossingen betreft, hebben wij de ondernemers over drie concepten bevraagd. De meningen lopen uiteen over de invoering van een kilometerheffing (‘onaanvaardbaar’ voor 47% – met een stijgende trend). De concepten van mobiliteitsbudget en lage-emissiezones worden meestal goed onthaald. HOE BEOORDEELT U DE INVOERING VAN EEN INTELLIGENTE KILOMETERHEFFING? Een interessant concept Ik weet het niet Een onaanvaardbaar concept 38% 15% 47% 24% 19% VAN EEN MOBILITEITSBUDGET IN DE ONDERNEMING? 57% 17% 21% VAN EEN LAGEEMISSIEZONE IN HET BHG? 62% Beci Activiteitenverslag 2017 | 21

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication