39

Als algemeen directeur van het EPFC, beaamt Bénédicte Burton dit standpunt: Bénédicte Burton “Een professional die les geeft, brengt zijn beroepskennis integraal over. Hij combineert de knowhow die voortvloeit uit zijn voorafgaandelijke praktijkervaring én sociale vaardigheden. Naast de technische aspecten van het beroep en de kennis van zaken, communiceren onze docenten ook een hele reeks gedragingen: de manier om een klant te benaderen, onderhandelingen met een leverancier, de positionering van een imago enz. Deze mensen kennen het beroep door een door, met inbegrip van alle struikelblokken. Op die manier geven ze een bijzonder realistische kijk op hun vak.” Deze professionals staan altijd aan de spits van de innovatie, in welke sector dan ook. Ze beschikken over de meest actuele kennis van het vak. Ze blijven op de hoogte van de jongste economische en commerciële technieken in de sector. “Dit is een enorme troef voor de studenten, al gaat dat soms met aanzienlijke investeringen gepaard”, weet Vincent Giroul. “Onze docenten stellen hoge eisen wat betreft de kwaliteit van de apparatuur. Omdat ze zelf in hun onderneming de jongste technologie toepassen, willen ze ook over de nieuwste uitrusting beschikken wanneer ze lesgeven.” De meeste docenten aan het EFP runnen een eigen bedrijf. Vincent Giroul licht toe: “Deze leerkrachten hebben ervaring met ondernemerschap. Een activiteit oprichten, klanten vinden, de relaties met de klanten onderhouden, zich op de markt positioneren enz.: allemaal zaken die die mensen volledig onder de knie hebben. Vandaar ook hun geloofwaardigheid. We krijgen veel feedback van onze studenten, die een opleiding door specialisten bijzonder waarderen.” Vincent Giroul (EFP) Studenten die door actieve professionals worden opgeleid, genieten een extra troef wanneer ze zelf de beroepswereld gaan betreden. “Dankzij een docent die ook in zijn specialiteit actief is, krijgt de student toegang tot een breed netwerk. Nu en dan bevelen docenten bepaalde studenten aan collega’s aan – of ze helpen hen een eerste baan te vinden”, aldus Bénédicte Burton. Steun aan professionals/leerkrachten Hoe integreren deze professionals het onderwijs? Er zijn veel manieren om dit te bereiken. De scholen organiseren natuurlijk regelmatig rekruteringcampagnes. “Wij ontvangen echter ook veel spontane sollicitaties”, verklapt de algemeen directeur van het EPFC. “Dit bewijst eens te meer de motivatie van onze leerkrachten.” Van zijn kant werkt het EFP nauw samen met beroepsfederaties uit vele sectoren. “Hun netwerken zijn een goede bron voor rekrutering. Het valt regelmatig voor dat mensen die destijds aan het EFP werden opgeleid, er enkele jaren later docent worden”, zegt Vincent Giroul. De docent vertrekt van officieel referentiemateriaal om de pedagogische inhoud en het verloop van de opleiding te bepalen. “Hij ontwerpt oefeningen, situatiescenario’s en synthesedocumenten als noodzakelijke leermiddelen voor de overdracht van kennis. Hij past dit geheel wel aan het publiek en het doel van de opleiding aan”, vertelt Bénédicte Burton. Zoals voor elke leraar die geconfronteerd wordt met een publiek, is het vermogen om de groepsdynamiek te reguleren van essentieel belang. Heel veel mensen voelen zich geroepen, maar niet iedereen beschikt over de nodige pedagogische vaardigheden. Voor sommige leertrajecten moet de docent (in het Franstalig onderwijs althans) beschikken over een Getuigschrift van Pedagogische Bekwaamheid (Certificat d’Aptitudes Pédagogiques – CAP) of een Getuigschrift van Pedagogische Bekwaamheid Aangepast aan het Hoger Onderwijs (Certificat d’Aptitude Pédagogique Approprié à l’Enseignement Supérieur – CAPAES). “Hoe dan ook ondersteunen we onze leerkrachten op pedagogisch vlak, zodat ze naast hun beroepsvaardigheden ook in staat zijn om de kennis over te brengen. Wij helpen hen bijvoorbeeld bij het structureren van presentaties, de voorbereiding van cursusmateriaal enz.”, besluit Vincent Giroul. ● Zin in lesgeven? Zou u graag in het onderwijs staan? U moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om in België les te mogen geven. U moet beschikken over de vereiste kwalificatie, een voldoend diploma of relevante werkervaring. Alle vereiste voorwaarden vindt u op de website https://www.belgium.be/nl/ Leren/lesgeven/diplomas . BECI - Brussel metropool - oktober 2017 37 D.R.

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication