36

TOPIC De mening van de bedrijfswereld ➜ Leren in een netwerk is een nieuw concept en tegelijk een revolutie in training. De Web 2.0-technologieën zijn in staat om de informele kennis in een bedrijf te groeperen, structureren en verspreiden. Medewerkers worden er intenser bij betrokken en de motivatie stijgt. Leren in een netwerk en de peer-to-peer uitwisseling van goede praktijken zijn beide waardevol om de kennis binnen het bedrijf beter te benutten en te verspreiden. ➜ Mentoring is ook in volle bloei. Het concept is eenvoudig: een ervaren persoon helpt een minder ervaren collega. De onderliggende doelstelling is de begeleiding en het behoud van beloftevolle medewerkers, met bescherming van de kennis van de onderneming. De intergenerationele band is hierbij zeer belangrijk, evenals de vrijwillige betrokkenheid van beide werknemers. En bovenal is het proces kosteloos! Voordelen ... Naast een aanzienlijke kostenverlaging per werknemer bieden deze nieuwe opleidingsmethoden nog tal van andere voordelen. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld heel nauwkeurig op de behoeften van de ‘student’ toespitsen, hem/haar actiever maken, en training bijna om het even waar en wanneer aanbieden. De verschillende digitale technieken laten zich eenvoudig ordenen en aanpassen aan het werkritme van de medewerkers. Marie Vandenberghe: “Vaak is slechts een deel van het thema interessant voor degene die het volgt. Een traditionele tweedaagse opleiding vervangen door één of meerdere webinars van één uur, afgestemd op de behoeften van de werknemer, is veel productiever.” Digitale opleidingen zorgen tevens voor een individualisering van het leerproces: “Het bedrijf kan de opleiding, zowel inhoudelijk als qua vorm, aanpassen aan de behoeften en het niveau van zijn werknemers. Dankzij online cursussen valt ‘op maat’ best te rijmen met scherpe prijzen.” Daarnaast maken deze methoden de medewerkers zelfstandiger. Werken is steeds meer een kwestie van snelheid, competitiviteit, wisselende werktijden en flexibiliteit. De opleidingen hebben de trend moeten volgen. Marie Vandenberghe (Quality Training) “In tegenstelling tot traditionele training, waar je gewoon luistert, dwingen digitale formaten de deelnemers om 34 BECI - Brussel metropool - oktober 2017 Isabelle Bercq - MSF Training Manager: “Wegens van de verplichtingen van onze medewerkers (gebrek aan tijd, spoedsituaties, talrijke tussenkomsten op het terrein, gedecentraliseerde functies …) hebben we webinars geïntegreerd in ons opleidingsaanbod. Voor ons biedt deze leerformule veel voordelen: kwaliteit van de inhoud, een aanzienlijke besparing van tijd en geld, dynamische interactiviteit met de trainer, meer deelnemers dan in het klaslokaal, vereenvoudigde logistiek, de mogelijkheid om de video van de webinar opnieuw te bekijken en beschikbaar te maken voor diegenen die niet aanwezig konden zijn. Na de eerste webinars ontvingen we uiterst positieve feedback van onze medewerkers.” Valérie Evrard - AbbVie: “Voor sommige onderwerpen kozen we video tutorials. Deze video’s zijn praktisch opgevat en voor ons op maat gemaakt. Hiermee kunnen onze medewerkers zichzelf opleiden waar en wanneer ze willen. En het budget is ook een troef van dit soort digitale media!” actief bij te dragen tot de opleiding”, voegt ze eraan toe. Zich niet meer hoeven te verplaatsen is ook een zeer sterke troef. “De bespaarde tijd is aanzienlijk. Werknemers die weinig tijd hebben waarderen dit, zeker met de mobiliteitsproblemen waar gans België vandaag mee kampt.” ... en aandachtspunten. Hoe aantrekkelijk deze methoden ook zijn, ze vereisen een begeleiding van de werknemers tijdens de opleiding. Laat ze niet alleen voor de computer zitten. En wat met bedrijven waar niet iedereen over een computer beschikt, praktische beroepen of bedrijven die de investering niet aankunnen? Zijn zij daarom uitgesloten? Nee, zegt onze expert: “Zulke ondernemingen kunnen hun werknemers inschrijven voor intercompany trainingen in met computers uitgeruste lokalen. KMO’s ontvangen trouwens subsidies, waardoor ze in de opleiding van werknemers kunnen investeren, ook al zijn hun middelen beperkt.” Marie Vandenberghe is ervan overtuigd dat de sector van de beroepsopleidingen dankzij deze nieuwe methoden een mooie toekomst tegemoet gaat. Of de klassieke vorming hiermee voltooid verleden tijd is? Mevrouw Vandenberghe oordeelt dat face-to-face sessies in sommige domeinen nuttig blijven: “Ideaal worden de face-to-face, digitale en collaboratieve trainingvormen gecombineerd. Een vernuftige dosering van de verschillende methoden effent de weg naar echte oplossingen op maat”, besluit ze. ● D.R.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication