32

Self-made (wo)men in Brussel ONDERWIJS EN VORMING Een bedrijf starten zonder diploma of nog voor het einde van de studiejaren: sommige zeer jonge of ongeduldige ondernemers durven de uitdaging aan. Enkelen slagen daar bijzonder goed in. En zo ontstaat soms een waar succesverhaal. Van een geheim of een mysterieuze aangeboren gave is hier geen sprake, want alleen passie, creativiteit en zeer hard werken behoren tot de onmisbare kwaliteiten van zulke getalenteerde ondernemers. O p 20-jarige leeftijd lanceerde Mark Zuckerberg Facebook. Pas 13 jaar later behaalde de miljardair zijn diploma – honoris causa – aan de universiteit van Harvard. Bill Gates heeft evenmin op het einde van zijn studies gewacht om Microsoft te lanceren. Dit geldt ook voor Steve Jobs en Apple. De Europese voorbeelden zijn waarschijnlijk minder bekend, maar minstens even talrijk. Amancio Ortega is vandaag miljardair omdat hij destijds Zara zonder het minste diploma oprichtte. De Duitser Robert Obermann verliet de universiteit na twee jaar en lanceerde ABC Telekom. De Fransman Olivier Sadran richtte zijn eerste bedrijf op 18-jarige leeftijd op. Hij is nu voorzitter van de luchtvaartcateringmaatschappij Newrest en voorzitter van de Toulouse Football Club. Van ambitie tot razernij Iedereen kent Frédéric Nicolay, de onvermoeibare Brusselaar die in de hoofdstad een hele resem succesvolle bars, cafés en restaurants heeft geopend. Zijn naam vinden we overal terug: de Belga, de Bar du Matin, de Mappa Mundo of Bonsoir Clara. In het sfeervolle en zachte licht van de Kumiko – zijn jongste creatie – vertelt de ondernemer zijn parcours. “Ik studeerde aan de hotelschool en werd kok, maar ik had daar helemaal geen aanleg voor, want ik ben niet manueel ingesteld. En ik had bovenal heel veel moeite met gehoorzamen aan een baas. Toen besloot ik op mijn eentje verder te werken. En zo begon het avontuur en opende ik mijn eerste horecazaken.” Frédéric Nicolay vertelt over zijn inspiratie en zijn passies: “De persoon die mij het meest inspireerde in mijn beroepsactiviteit is Alain Coumont, de oprichter van Le Pain Quotidien. Ik heb altijd sferen willen creëren waarin mensen zich goed zouden voelen. Om dergelijke projecten te doen slagen, moet je wel zeer praktisch en realistisch 30 BECI - Brussel metropool - oktober 2017 ingesteld zijn. Succes zorgt voor zelfvertrouwen en het is van fundamenteel belang om alleen te doen wat je graag doet. Ik zie veel zakenlieden die een hekel hebben aan hun activiteit en een droevig leven leiden.” Frédéric Nicolay denkt dan ook constant over nieuwe Ik zie veel zakenlieden die een hekel hebben aan hun activiteit en een droevig leven leiden. Frédéric Nicolay, ondernemer in de horeca. projecten na. “Ik droom vandaag van een leven vol harmonie, waar ik even tot rust kan komen met een goed boek. Ik koester nog enkele ambities. Ik geef momenteel een nieuwe jeugd aan de vroegere Potemkine aan de Hallepoort. De nieuwe naam wordt Le Poulpe Atomique. We vernieuwen integraal de decoratie en gaan er meerdere evenementen organiseren, waaronder een festival van Franse chanson.” Van select merk tot sociale onderneming Jean-Cédric van der Belen creëerde 30 jaar geleden de confectiezaak Comptoirs Privés Caméléon. In 2007 lanJulien Ide D.R. © Thinsktock

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication