16

THINK TANK VÓÓR OF TEGEN Sociale vermenging in het inschrijvingsdecreet? Er heerst een vrij grote consensus over de transparantie die de inschrijvingsdecreten van het Franstalige onderwijs teweegbrengen. De criteria voor een geografische verdeling die het jongste decreet aanhaalt, worden echter als contraproductief bestempeld. Het vraagstuk van het behoud van een sociale vermenging in het toekomstige inschrijvingsdecreet blijft ondertussen onopgelost. Ophélie Delarouzée Étienne Michel, algemeen directeur van het SeGEC (Secrétariat Général de l’Enseignement Catholique) (Franstalige en Duitstalige gemeenschappen) Het kan waarschijnlijk beter, maar ook minder goed, zoals uit het verleden blijkt. De ware uitdaging bestaat erin plaatsen te creëren in de scholen. Het inschrijvingsdecreet is slechts nuttig wanneer er geen evenwicht meer bestaat tussen vraag en aanbod. Het bepaalt namelijk een aantal verdeelsleutels. Het beginsel ‘wie eerst komt, eerst maalt’ creëerde destijds filevorming voor de scholen. Daarop volgde het zgn. ‘Lotto-decreet’ en de invoering van nabijheidscriteria, met een aantal nare gevolgen, waaronder een stijging van de vastgoedprijzen in de buurt van betere scholen. Het huidige decreet voorziet een evenwicht tussen de geografische criteria (die sociale vermenging niet promoten) en voorrang aan leerlingen uit scholen met een laag sociaaleconomisch niveau. Als we deze voorrang intrekken, is er morgen minder vermenging dan vandaag. Deze bepaling kan slechts in het raam van een ruimere herziening in vraag worden gesteld. De segmentering tussen scholen betreft vooral het middelbaar onderwijs. Ouders kiezen meestal een lagere school dichtbij huis. De keuze begint pas bij het instappen van het middelbaar onderwijs, wanneer het kind zich alleen kan verplaatsen. Middelbare scholen hebben meer getypeerde profielen. In het vooruitzicht van een gemeenschappelijk leertraject tot 15 jaar, is een nieuw inschrijvingsdecreet dat een aantal zaken herziet voor 12-jarige kinderen, niet meteen een vernuftig idee. En wat bedoelen concreet degenen die geografische criteria willen vervangen door pedagogische? Het fundamentele principe van de vrije keuze voor de ouders is op zich al een pedagogisch criterium, aangezien ze de school kiezen in functie van het aangeboden pedagogische project en de behoeften van hun kind. Ik vraag aan iedereen duidelijke taal te spreken. Dit zou kunnen leiden tot een debat over de pedagogische criteria in verband met het gemeenschappelijk traject van de ‘Pacte d’Excellence’ (Uitmuntendheidspact). 14 BECI - Brussel metropool - oktober 2017 Roberto Galluccio, gedelegeerd bestuurder van de CPEONS (Conseil des Pouvoirs organisateurs de l’Enseignement Officiel Neutre Subventionné) Sociale vermenging gebeurt niet alleen tijdens het eerste jaar van de eerste graad en door het behalen van 20% leerlingen uit scholen met een laag sociaaleconomisch niveau. Scholen die deze 20% theoretisch zouden kunnen onthalen zijn echt niet talrijk onder de instellingen met de langste wachtlijsten. En een onderwijsinstelling die een volledig traditionele schoolcultuur onderhoudt met eigen strategieën, verwerpt algauw een minderheidspubliek waar ze heel moeilijk mee om kan. Voor het eerste leerjaar krijgen we dus gegevens en (bescheiden) percentages van sociale vermenging voorgeschoteld in scholen die dat soort publiek meestal niet opvangen. Het geeft een illusie van sociale vermenging. Dit criterium werd aan de derde versie van het inschrijvingsdecreet toegevoegd om een kansarm publiek uit bepaalde Brusselse wijken toegang te geven tot scholen met een betere reputatie van succes. Helaas leveren deze scholen niet de nodige inspanningen. En zo behouden we de kloof tussen wat in Vlaanderen doorgaat als ‘witte’ en ‘zwarte’ scholen. We hebben zeer goede scholen en zeer slechte. We constateren geen vermenging van beide bevolkingsgroepen. De grotere sociale vermenging, die een van de doelstellingen van de ‘Pacte d’Excellence’ is, vereist diepgaand werk. Een klein elementje toevoegen aan het decreet, waarbij slechts een fractie van de kansarme bevolking wordt betrokken, volstaat niet. Er bestaat een behoefte aan maatregelen die sociale vermenging garanderen vanaf de eerste kleuterklas. Dit vereist dus een veel bredere aanpak dan het inschrijvingsdecreet. Om een sociale vermenging werkelijk door te dringen, moet het ganse onderwijs van de Franstalige Gemeenschap worden herzien. Het alternatief is het behoud van een illusie, zoals het vandaag het geval is. © Reporters

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication