59

KIRKPATRICK DE OPLEVING VAN EEN KANTOOR Kirkpatrick werd in 1852 gesticht en is hiermee het oudste Belgische advieskantoor in industriële eigendom. In 2015 voerde het bureau een verregaande koerswijziging uit om de luister van weleer te herstellen. Kirkpatrick staat vooral in voor de bescherming, het beheer en de verdediging van intellectuele eigendom. Deze Belgische vennootschap werd 165 jaar geleden opgericht en verrichtte in ons land al gauw pionierswerk in domeinen als octrooien, merken en modellen. Naast het beheer en het behoud van de commerciële en technische eigendommen van zijn cliënten, biedt het kantoor ook de nodige bescherming tegen alle vormen van schending van hun eigendomsrechten. Desnoods neemt het kantoor deel aan gerechtelijke procedures. Twee nieuwe deskundigen De nood om zich aan een constant veranderende, geglobaliseerde en steeds meer geconnecteerde samenleving aan te passen, heeft Kirkpatrick ertoe aangezet zich in 2015 te herbronnen en te heruitvinden met de aankomst van Gérard Bloch, en daarna van Lidy-Anne Jeswiet-van Westenbrugge, beiden met een lange ervaring in het domein. Hun inbreng is bijzonder waardevol en nuttig in een sector die tijdens de afgelopen jaren wereldwijd talloze veranderingen in de wetgeving heeft ondergaan. Zulke verschuivingen vereisen van de medewerkers steeds meer kennis, professionalisme en bekwaamheden. Op dezelfde golflengte als de cliënt De professionele deskundigen van Kirkpatrick realiseren zich zeer goed hoe complex het beroep is. Ze weten dat de minste vergissing onherroepelijke gevolgen kan hebben. Ze zetten zich in voor een edel doel, met motivatie, passie en zin voor uitmuntendheid. «Succes in dit beroep vergt grote nauwgezetheid”, weet Gérard Bloch. «Het vereist ook een constante luistervaardigheid naar de cliënt toe, om zijn vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. De deskundige moet constant op dezelfde golflengte als de cliënt zitten, en zeker niet alleen via virtuele contacten!” Een betrouwbare begeleiding Hulp aan de cliënten is een van de belangrijkste doelstellingen van Kirkpatrick. De clientèle bestaat niet alleen uit particulieren die aan een project werken, maar eveneens uit ondernemingen van alle omvang en uit eender welk land, of overheidsdiensten. Deze klanten moeten steeds het uiterste kunnen halen uit hun industriële eigendomsrechten, met behulp van diensten die aangepast zijn aan een steeds evoluerende economische en handelscontext. De betrouwbare begeleiding start dus met het ontstaan van het project tot en met de beste uitbating ervan op de markt. Uiterst bekwame medewerkers Kirkpatrick stelt assistenten, Adviseurs en correspondenten tewerk, in juridische én wetenschappelijke domeinen. Met dit team tracht het kantoor zich, zowel in België als in gans de wereld, opnieuw bij de grootste namen van de sector te scharen. «Kenmerkend voor ons land is dat 97 tot 98% van de ondernemingen minder dan negen mensen tewerkstellen en meestal familiebedrijven zijn”, stelt Gérard Bloch. «De meeste zijn niet bereid om zwaar te investeren. Maar een Belgisch kantoor is, zeker op Europese schaal, goed gelegen om een kern van Adviseurs uit enkele grote Europese landen samen te stellen en om wereldspelers van de industriële eigendom aan te trekken, nl. Amerikanen, Japanners, Koreanen en Chinezen. Wij zijn dus aantrekkelijk. Bovendien geniet Gérard Bloch en Lidy-Anne Jeswiet-van Westenbrugge het merk Kirkpatrick opnieuw de faam van weleer, in een beroep dat boeiend blijft, voor zover de zaken volgens de regels van de kunst worden behandeld!” 15% winst in 2016! Dankzij de opbouwende en positieve waarden die het management bezielen in de zin van beroepseer en transparantie wil Kirkpatrick op een gezonde basis en via een terugkeer naar de oorspronkelijke beginselen, zijn heropleving verderzetten en opnieuw het Belgische kantoor bij uitstek worden, door in te spelen op de menselijke dimensie en door een uitbreiding van zijn netwerken in binnen- en buitenland. De recente koerswijziging van het kantoor heeft in elk geval al vruchten afgeworpen, met een terugkeer van de winstgevendheid in 2015 en een steile groei van de winst in 2016, tot 15% van een omzet van 7,5 miljoen euro. Hiermee kan Kirkpatrick met een zekere gemoedsrust de toekomst tegemoet. Kirkpatrick Wolferslaan 32, 1310 Terhulpen T: 02 652 16 00 ip@kirkpatrick.eu – www.kirkpatrick.eu

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication