49

Revolutionaire technologie Ecologische impact Bringr bedient op dit moment het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de stad Gent en de provincie Antwerpen. “In de minder stedelijke gebieden binnen de provincie Antwerpen lijkt het ook wel te werken, maar toch is het daar minder evident”, weet Hans Robben. “Als we nog uitbreiden, zullen we ons concentreren op eerder dichtbevolkte gebieden, waar we een goede mix van verzenders en koeriers vinden.” De vrees dat crowd logistiek een alibi wordt om goedkope arbeidskrachten in te zetten, dient volgens Jan Merckx van het VIL genuanceerd te worden. “Uit studies is gebleken dat mensen die bij ListMinut werken, een platform waar je terecht kunt om klussen te boeken, meer verdienen dan mensen die het op een conventionele manier doen. Vele digitale platformen, zoals maaltijdenbezorger Deliveroo, belonen medewerkers: hoe meer klanten je bedient, hoe meer kans op extra’s De wereld van de (crowd) logistiek evolueert razendsnel. De ene innovatie volgt de andere op. Een baanbrekend voorbeeld in België is Parcify, dat in Gent, Antwerpen en Brussel met fietskoeriers werkt en al een deal heeft gesloten met Zalando. Bpost besloot onlangs om mee in Parcify te investeren, omdat de technologie die ze gebruiken zo revolutionair is. “Die technologie zorgt ervoor dat je pakjes kan bezorgen op de plaats waar de geadresseerde zich op dat moment bevindt”, legt Hans Robben van bpost uit. “Gebruikers die akkoord gaan met de algemene voorwaarden weten dat Parcify via hun smartphone toegang heeft tot een aantal gegevens, zoals de locatie. De mensen maken zich geen zorgen om hun privacy omdat ze overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van de dienst. Ze ervaren het zelfs als het ultieme comfort.” bovenop je standaardloon. In de verre toekomst zal het waarschijnlijk zo evolueren dat iemand die volledig via zulke platformen werkt een broker aan zijn zijde heeft die kan zeggen uit welke opdracht hij het meeste voordeel kan halen.” Ook al durft Jan Merckx niet te beweren dat het pakjesvervoer nu al groener en duurzamer wordt door de crowd logistiek, hij is optimistisch gestemd over de ecologische impact op langere termijn. “We kunnen verwachten dat steeds meer steden lage-emissiezones zullen installeren. In Kopenhagen is de fiets nu al het belangrijkste vervoermiddel. Ooit zal dat ook zo zijn in België, zelfs in de kleinere steden. Dus ja, deze platformen zullen een facilitator worden om op een meer ecologische manier producten bij mensen te brengen. Ooit komen er micro-magazijnen met lockers, waar je je als eindklant hoogstens 200 meter voor moet verplaatsen, en ik voorspel dat de consument hoe langer hoe minder psychologisch gehecht zal zijn aan de thuislevering pur sang.” ● Naast verkoop ook advies! Wij helpen bedrijven met het opstellen van mobiliteitsplannen en het uitdenken van vernieuwende multimodale mobiliteitspakketten voor hun werknemers. Wij helpen u met het lanceren van lichte, elektrische en gedeelde mobiliteitsoplossingen. The Core (boven) is een bedrijfsscooter van hoge kwaliteit en met een grote autonomie, die de meeste koerierbedrijven zal bekoren door zijn vermogen, zijn wendbaarheid en zijn grote laadcapaciteit. Hij is uitgerust met een gps en laadruimten, ontwikkelt een autonomie van 60 tot 100 km en haalt een snelheid tussen 25 en 80 km/u. De E-Bikeboard EVOII (onder) is een gloednieuw vervoermiddel: een elektrisch aangedreven driewieler met een sportieve look, om zich slim en milieubewust te verplaatsen. Hij is oorspronkelijk bedoeld voor recreatief gebruik, maar ook prima geschikt voor mensen met mobiliteitsproblemen en voor de veiligheids-, hulp- of ordediensten. De e-Bikeboard heeft een tot drie aandrijfwielen en een autonomie die kan oplopen tot 120 km (besch. 02/2018). Impulse Solutions BVBA/ Arnaud Sirtaine +32 476 29 43 27 mobility@impulse-solutions.be www.impulse-solutions.be BECI - Brussel metropool - september 2017 47

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication