47

TOPIC « Crowd logistics »: Iedereen koerier MOBILITEIT EN LOGISTIEK De pakjesbezorging is in een race terechtgekomen waarin de innovaties estafette lopen. Crowd logistiek, die een beroep doet op particulieren, is de nieuwste manier om de nu al verwende consument nog sneller en efficiënter te bedienen. Peter Van Dyck J e zou het een soort Uber voor pakjesleveringen kunnen noemen. Crowd logistiek is een vrij nieuw fenomeen dat via apps werkt en waarbij particulieren of semi-professionelen worden ingezet voor het transport van goederen. Deze providers melden zich op een online platform aan als potentiële koeriers. De oorsprong ligt bij het people-to-people principe dat we bijvoorbeeld van Peerby kennen – een pakketje moet ergens naartoe, kan iemand die dezelfde richting uitgaat dit meenemen? – maar ook de zakelijke wereld is intussen op de trein gesprongen, omdat deze crowd logistiek oplossingen biedt voor same-day-leveringen. Het fenomeen kadert dus in de deeleconomie of ‘collaborative economy’, waarvan de Europese Commissie gelooft dat het zich naast het traditionele economische model zal nestelen. De EC beseft wel dat de huidige wetgeving aangepast dient te worden aan deze trend. Door die lacune proberen de lidstaten nu nog deze crowd logistiek activiteiten naar de achterpoortjes te sluizen die men voor de e-commerce heeft opengezet. “Ieder land doet dat naar eigen goeddunken, wat ertoe leidt dat bedrijven die internationaal actief zijn met verschillende wetmatigheden rekening moeten houden”, legt Jan Merckx uit, project officer bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). “Europa wil de wetgeving wel harmoniseren, maar neemt daar de nodige tijd voor.” Leuke bijverdienste Jan Merckx stelt tot zijn tevredenheid vast dat de Belgische wetgever alert reageerde. Hij creëerde een gloednieuw wettelijk kader dat momenteel als best practice in Europa geldt. Wie in ons land een digitaal platform voor de deeleconomie wil oprichten, kan op de website van de FOD Financiën een aanvraag tot erkenning indienen. Bringr, een platform voor crowd logistiek dat bpost initieerde, staat daar intussen al geregistreerd. Om gebruik te maken van Bringr moet je de applicatie downloaden. Vervolgens kun je een pakket aanbieden op het platform en stipuleren waar het opgepikt en geleverd dient te worden. De betaling verloopt via de app (de vergoeding wordt bepaald op basis van het gewicht van het pakje en de afgelegde afstand). Belangrijke voorwaarde voor de erkenning door de wetgever is dat de verzendingen van particulier naar particulier moeten gaan. Bringr werkt bijvoorbeeld al samen met Carrefour. Als je daar gaat winkelen, kan je vragen om de boodschappen thuis te laten afleveren. Via het Bringr-platform wordt voor dat transport een particulier ingeschakeld, die het order oppikt en bij je thuis afzet. Het gaat met andere woorden om een dienst waar een particulier zich vrijwillig voor kandidaat heeft gesteld. Wat de wettelijke regeling voor de provider betreft: eens geregistreerd op een platform, kan hij een gunstige fiscale regeling genieten als zijn jaarlijkse verdiensten de 5000 euro bruto niet overstijgen. “De overheid controleert of de platformen het systeem niet misbruiken als een mechanisme om oneerlijk te concurreren met de reguliere markt”, vertelt Jan Merckx. “Het is net de bedoeling van de wetgever om verdoken zwartwerk tegen te gaan.” Bringr is alvast zeer te spreken over de regelgeving. Hans Robben, manager fulfilment & network innovation bij bpost: “Dit is alvast een stap in de goede richting. De crowd die pakjes wil vervoeren heeft duidelijkheid nodig over de inkomsten en de te betalen belastingen. We hebben gemerkt dat de regeling een positief effect heeft op het aantal gebruikers dat zich aanmeldt. We moeten wel beseffen dat dit slechts een eerste stap is, we zitten nog in een leerproces. Binnen een jaar zullen we moeten bekijken welke maatregelen nog nodig zijn om crowd logistiek verder een boost te geven, zonder disruptief te zijn voor de markt.” Bloemboeketjes In het voorjaar van 2016 startte het VIL een pilootproject rond crowd logistiek. Naast onder meer Dreamland, Kariboo! en Procter & Gamble stapten ook Bringr/bpost en DHL Parcel erin mee. Waarom zijn spelers die al actief zijn in de pakjesBECI - Brussel metropool - september 2017 45 © Thinkstock

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication