38

TOPIC 7. Onze Ro-Ro terminal Bij gebrek aan activiteit, zoals in de grote zeehaven van Brussel, kan creativiteit geen kwaad om wat schot in de zaak te brengen. Met de aanleg van een RO-RO terminal op een terrein van 2,3 ha dat de haven op de rechteroever heeft aangekocht, komt er in principe weer wat beweging. We bedoelen de verhuizing van de Heyvaert wijk, met haar omslachtige en vervuilende logistiek voor de handel van tweedehandswagens. Pech: ook dit project sleept aan en bovendien staat de markt van tweedehandswagens op instorten. (Kwade tongen beweren dat dit te wijten is aan de beperking van cash-betalingen, maar dat gelooft u toch niet, zeker?). Ondertussen zit ook daar alles strop. De volgende, aub? 8. Onze ontradingsparkings Het Gewest koestert al lang grote ambities voor de transitparkings. Maar opnieuw weinig concreets: Esplanade en Delta zijn nog steeds in projectfase, Reyers is gesloten … Van de 10.000 al lang voorziene parkeerplaatsen zijn er 1.900 beschikbaar terwijl Brussel dagelijks nagenoeg 400.000 pendelaars verwerkt. We laten ons nog niet meteen ontraden, mijnheer Smet! Bruxelles, ma belle… Meiser, een ontradende ontradingsparking 10. Het spook van onze viaduct De Reyers viaduct sneuvelde in een paar uren onder de speer van Pascal Smet, zoals Sint Michiel de draak overwon. Maar evenals de aartsengel staakte de minister zijn heldhaftige daad. 2014, 2015, 2016, 2017… OK, uitgerust? Nu wat tijd om de klus te klaren? 9. Onze stations De 13 ha van het Weststation behoren sinds 2002 tot de Gebieden van Gewestelijk Belang en staan vermeld in het Internationaal Ontwikkelingsplan van het Gewest. De Brusselse regering beschouwt het gebied als een van zijn 10 strategische zones: hier wordt gedacht aan een splinternieuwe wijk en een soort ‘hub’ van de intermodaliteit: iets waar de Brusselaars van houden en de pendelaars op hun knieën om smeken. Wat er in Brussel omgaat, kan de federale spoorwegmaatschappij echter geen barst schelen: soms beweert ze dat ze daar een vormingscentrum te willen oprichten, dan weer kantoorgebouwen… Kortom, ze speelt de andere stakeholders tegen elkaar uit. Rudy Vervoort blijft erin geloven en werkt koppig voort. Maar waar naartoe? Onlangs stond er in Le Soir1 : “Vandaag heeft een onafhankelijk studiebureau een multidisciplinair team samengesteld om de programmatie te verfijnen en om een stedelijk masterplan binnen een termijn van elf maanden aan het openbaar onderzoek te kunnen onderwerpen.” Redding in zicht! Aan het Brusselse Zuidstation ging het dezelfde toer op, maar daar werd de ganse wijk ondersteboven gezet zoals tijdens de ergste jaren van de ‘brusselisatie’. Toen begon men in te zien dat de NMBS wellicht zou gaan speculeren met de terreinen die ze in eigendom had, met de dreiging van een rentabilisering – kantooroppervlakten, dus. “Dit is niet wat het Gewest wenst”, vertelde ons toen Charles Picqué. Wijsheid komt soms met de jaren … Chi va piano va sano. 1. Vanessa Lhuillier, Le Soir, 11/05/2017 36 BECI - Brussel metropool - september 2017 © DKD Media © Reporters © DKD Media © Reporters

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication