36

TOPIC « Il suffit de passer le pont, c’est tout de suite l’aventure… » (Brassens) 2. Onze loopbrug aan Tour & Taxis Geen haast, hoor, er valt nog niets te zien. Na 15 jaar gepalaver over deze loopbrug en een tramlijn naar deze snel uitbreidende wijk, staan we nergens. Een ietwat serieuze planning zou de toegang tot de site noch vóór het aanleggen van de nieuwe wijk hebben voorbereid. Hier gebeurt dit achteraf. Of zelfs helemaal niet, want na het zoveelste uitstel en eindeloos geaarzel weet niemand meer hoe ver dit project staat. Ooit was er sprake van tramlijn 71, maar die is ondertussen in een vergeethoekje ontspoord. Naar verluidt zou het tram 9 kunnen worden. Toegegeven, er ligt sinds kort een loopbrug van 50 t tussen de twee oevers van het kanaal. Maar alleen voor voetgangers en fietsers. De brug is een tijdelijke oplossing, maar de reputatie van een minister is toch wat geld van de belastingplichtige waard, nietwaar? 3. Onze andere – toekomstige – loopbruggen Ons kanaal ligt er maar droevig bij, met zijn brak water dat 10 m onder het straatniveau stagneert als een vies riool, ondanks de kleurrijke windmolentjes zoals op de zeedijk, die veel meer ‘zeeuws’ aandoen dan de Haven van Brussel. Maar het water oversteken, da’s wat anders. Om van de Nijverheidskaai op de Demetskaai te raken, moet je bijna een kilometer afleggen voordat je het grauwe water kunt oversteken. Het Gewest heeft dit ingezien en besliste twee nieuwe loopbruggen te bouwen, eentje ter hoogte van het metrostation Graaf van Vlaanderen en het tweede aan de Ninoofse poort. Bovendien zal de loopbrug van de Heyvaertwijk worden gerenoveerd. Vandaag is hier nog niets van te merken. En op de Nijverheidskaai moet je nog steeds een kilometer lopen om de andere oever te bereiken. Is dit, in het land van Magritte, een fietspad? Een inhuldiging in de verste verte? 34 BECI - Brussel metropool - september 2017 4. Onze fietspaden Het aantal fietsers stijgt pijlsnel in Brussel. Met de democratisering van de elektrische fiets zullen steeds meer weggebruikers zich in onze heuvelachtige hoofdstad verplaatsen zonder overvloedig te zweten. Goed nieuws, want het Gewest heeft een zwak voor fietsers. Hiervan getuigen het fiets-GEN, 80 km van het verkeer gescheiden nieuwe fietspaden, fietssnelwegen, de bouw van 11 bruggen en speciale liften enz. Eerbetuigingen, enthousiasme en projecten genoeg, maar op de daden zitten we nog te wachten. Zelfs bij het vernieuwen van het wegdek vergeet het Gewest de witte stippellijn op de grond die, in ons land, een fietspad in het leven tovert. Ook aan fietsbeugels heerst er een schrijnend tekort, zodat we op zoek moeten gaan naar de zeldzame palen waaraan nog geen tros vergrendelde fietsen hangt. Een voorbeeld hiervan is de Elsense steenweg. En wanneer zien we eindelijk het al lang beloofde fietspad langs de kleine ring? Komaan, Pascal, hoogtijd om naar een hogere versnelling te schakelen! © DKD Media © DKD Media © DKD Media

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication