18

THINK TANK VOOR OF TEGEN Strengere regels voor betogingen in Brussel? In 2016 ontving Brussel liefst 898 betogingen op zijn grondgebied. Omdat deze wildgroei consequenties heeft voor de plaatselijke economie en voor de bewegingsvrijheid van de inwoners, gaan er stemmen op om manifestanten meer regels op te leggen. Kan men bijvoorbeeld minder keuze laten in tijdsstippen en te volgen routes? Is het een goed idee om protestacties met voertuigen te verbieden? Peter Van Dyck Freddy Neyts, voorzitter LVZ Brussels Gewest en Open VLD Brussel “Helaas hebben we het in zo’n paar 100 gevallen over tienduizenden die van Noord naar Zuid stappen, dwars door de centrale as. De plaatselijke handelaars dragen de last. Om nog te zwijgen van de pendelaars. Telkens roept de politie op om die dag niet met de auto naar Brussel te komen. Shoppers en werknemers blijven dus weg. Ik pleit ervoor de economische schade die dat manifestaties met zich meebrengt ernstig te onderzoeken. We zouden in overleg met juristen en sociale organisaties ook kunnen nadenken over de mogelijkheden van een betogingstaks, een bijdrage per betoger die de kosten voor veiligheid en schoonmaak vergoedt. Voor het bezoek van Donald Trump aan ons land werden uitzonderlijke maatregelen genomen, zoals een neutrale zone. Waarom voeren we zoiets niet systematisch in? De organisatoren zouden er ook voor kunnen opteren om indoor te manifesteren. Ook daar zal men de aandacht van de media kunnen trekken, zodat de boodschap van de manifestanten verspreid kan worden, wat toch de essentie is. Daarnaast ben ik ook voorstander van het afbakenen van de protestdemonstraties in de tijd. Kwantitatief moet het aantal betogingen per gemeente beperkt kunnen worden. Verschillende grote optochten toelaten in het stadscentrum op één dag is niet houdbaar. Unizo stelde voor om enkel nog betogingen toe te laten op zondag. Dat lijkt ons een slecht idee. Brusselaars én toeristen moeten zich toch minstens tijdens het weekend ongestoord door de stad kunnen bewegen. Waarom moeten alle manifestaties in Brussel plaatsvinden? Waarom niet vaker uitwijken naar Antwerpen of Luik? Voor alle duidelijkheid: als democraat ben ik de eerste om het recht om te betogen te verdedigen. Wel ben ik van mening dat de burgemeester en de politie bepaalde regels mogen opleggen, om de hinder voor de andere burgers te beperken. Zo kan men eisen dat er enkel te voet gemanifesteerd mag worden. Betogingen met tractoren of met taxi’s die het verkeer helemaal lamleggen, kunnen we niet langer tolereren.” 16 BECI - Brussel metropool - september 2017 Guy Depraetere, algemeen secretaris Algemeen Boerensyndicaat “In een democratie moet je accepteren dat het volk recht op spreken heeft. Nu in een land als Turkije de democratie te lijden heeft, moeten we in Europa het goede voorbeeld blijven geven. Verplicht men ons in Antwerpen of Charleroi te betogen, dan zullen we daar voor hinder zorgen, want overal is de mobiliteit onze achillespees. Door uit te wijken, verleg je enkel het probleem. Het is overigens geen toeval dat we ervoor kiezen in Brussel te betogen. Daar zijn de federale, Vlaamse en Brusselse regeringen gevestigd, alsook de Europese Commissie. Meestal is een Europese top de aanleiding om op straat te komen. Ons vragen om op een andere dag te komen, heeft dus weinig zin. Dat de betogingen ongemak veroorzaken, moeten we er bijnemen. Daar kun je je trouwens zo goed mogelijk tegen wapenen. Al onze manifestaties verlopen in nauwe samenwerking met de politie. De anarchie van de jaren 70 is verleden tijd, zeker de laatste tien jaar zijn onze betogingen ordelijk verlopen. Baldadigheden of vernielingen zijn er nauwelijks geweest. Vandaag de dag wordt alles gefilmd. Wie in een protestmars buiten de schreef gaat, weet dat hij de rekening gepresenteerd zal krijgen. Op een grote boerenbetoging doen al eens tractoren mee en het klopt dat die de stad op z’n kop zetten. Ik vraag begrip: als een boer met zijn tractor soms honderden kilometers aflegt om in Brussel mee te manifesteren, dan wil dat iets zeggen over de woede die zo iemand voelt. Vergeet niet dat de tractor een symboolwaarde heeft voor onze sector. Bovendien voelt een protesterende boer zich sterker als hij in een tractor zijn punt maakt, hij kan niet genegeerd worden. Duidelijke afspraken met de ordediensten helpen om de acties goed te laten verlopen. Als de politie vraagt een alternatief parcours te volgen om de hinder voor het verkeer te beperken, dan luisteren wij. Zolang we onze stem maar kunnen laten horen. Maar bespaar ons nog méér reglementen, die zijn er al genoeg.” © Reporters

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication