18

TOPIC De nieuwe beroepen van de bankier Géraldine Lantin: “Ik raad kredietaanvragers aan om hun kerncijfers goed te beheersen, met betrekking tot hun omzet, prognoses, marges en liquide middelen. Ook bij de eerste afspraak met de bankier moet hun project goed doordacht zijn, met een goede voorbereiding en een goede begeleiding. Een goede eerste indruk kan je maar één keer maken. Het is heel moeilijk om de mening van een kredietcomité te wijzigen. Je moet ook regelmatig contact houden met je bankier, ook als alles goed gaat. Mooie resultaten stellen hem gerust. Het is belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen enthousiasme en realiteitszin. Het project moet geloofwaardig en overtuigend zijn. Het moet rendabel en duurzaam zijn. Een bankier wil zijn klant helemaal doorgronden vóór hij zijn vertrouwen schenkt. Een goede algemene verhouding is dus in het belang van beide partijen.” Dimitri Van Rossum: “Om uw kansen op een krediet maximaal te houden, dient u uw bankier een echt businessplan voor te leggen. Een financieel plan volstaat dus niet, maar is een onderdeel van het businessplan. Daarin legt u ook uit waarom u hebt gekozen voor een bepaalde sector, product of dienst, prijs, distributienetwerk, marktstudie (leveranciers, klanten, concurrentie, …), enz. Cijfer uzelf niet weg! Stel uzelf voor, uw ervaring, levensloop, kwaliteiten, … Maak het voor uw bankier aantrekkelijk om met u te werken.” Nicolas Dhaene: “Het kan interessant zijn om uw realiteit te delen met uw bankier, bijvoorbeeld met een bedrijfsrondleiding. Toon ook voldoende empathie. Om een goed dossier te kunnen samenstellen, moet u in de eerste plaats luisteren naar het voorbehoud en de aarzelingen van uw bankier. Als u problemen ondervindt of risico’s en obstakels ziet opdoemen, zeg dat dan ook. U wordt er geloofwaardiger door en het vertrouwen zal groeien. Wees flexibel: pin u niet vast op bepaalde eisen, maar vraag aan uw bankier welke oplossingen hem het beste uitkomen.” William Barrault: “Voor onze beslissing steunen wij op de gesprekken die wij met de indiener project hebben gehad. Beheerst hij zijn pr in de puntjes? Is hij coherent? Het is heel rijk dat de aanvrager genoeg ondernemingsgees heeft, dat hij respons geeft. Omdat wij tijdens gesprekken enorm veel vragen stellen, zijn goochelingen zeldzaam. Slechts in ongeveer 0,1% van de gevallen doen er zich problemen met terugbetalingen voor. Het is essentieel om eerlijk en transparant te zijn, ook over uw zwakke punten. Die toegeven versterkt zelfs uw positie. Het product moet natuurlijk ook verkoopbaar zijn. Wij kunnen een project maar financier als wij het helemaal begrijpen. Een kredietaanvraag moet dus goed gestructureer beargumenteerd en gedocumenteerd zijn.” ● Het beroep van de bankier die aan bedrijfsfinanciering doet, is de laatste jaren geëvolueerd. Hij doet nu meer dan geld lenen of kapitalen beheren. Dimitri Van Rossum, Head of subsidia@KBC Brussels, ziet nog drie andere courante activiteiten: “De eerste taak van de bankier is informeren. Wij nemen steeds vaker deel aan colloquia en conferenties om ondernemers te informeren over de wetgeving en de verschillende financieringsmogelijkheden. Maar ook over de procedures, die zij vaak niet kennen. Toch kunnen die hen helpen om een dienst of product te verkopen, bijvoorbeeld als er subsidies aan vasthangen.” “De tweede opdracht van de bankier is de dossiers voorbereiden voor aanvragen van cofinanciering door de overheden. Dat is het geval wanneer een bank weigert om het risico alleen te dragen. Wij verwijzen het bedrijf dan door naar Finance Brussels (het vroegere GIMB, nvdr). Jammer genoeg is het dossierbeheer daar nog heel complex.” “De derde activiteit van de bankier heeft te maken met de waarborgen. Als de ondernemer borgstelling nodig heeft voor zijn lening, richten wij ons tot het Brussels Waarborgfonds. Dit kan waarborgen verlenen tot € 500.000.” Bepaalde banken, zoals KBC, doen nu ook aan meer specifieke begeleiding van jonge bedrijven. Zo ontfermt het Startit@KBC platform zich momenteel over een zeventigtal starters. “Wij geven hen ook toegang tot networking en gezamenlijke leertrajecten. Elke starter wordt begeleid door een externe mentor. Maar hij moet ook bepaalde cursussen volgen en lezingen bijwonen in het kader van een Starter Academy.” 16 BECI - Brussel metropool - april 2017

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication