14

INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE NETWORK Vervoer: een Europese projectoproep De Europese Unie is vastberaden om haar transportinfrastructuren te verbeteren en zal daarvoor de nodige middelen ter beschikking stellen. In februari ging een uitnodiging tot indienen van voorstellen de deur uit, met de steun van een nieuwe combinatie van financiële hulpmiddelen. Emmanuel Robert D e Europese Unie heeft aanzienlijke behoeften aan betere interne verbindingen en transportinfrastructuren. Denk maar aan de grensoverschrijdende wegen, het beheer van het spoorweg- en luchtverkeer of de nood aan zgn. ‘smart’ wegvervoer. Het globale project is van fundamenteel belang voor de economische ontwikkeling van de EU en zal de bedrijfswereld aanzienlijke contracten opleveren. Hiervoor zijn nieuwe financieringsmiddelen weggelegd. In de maand februari publiceerde de Europese Commissie een nieuw type oproep tot het indienen van voorstellen. ‘Blending’ heet dit. Het stelsel combineert de bestaande subsidies (een miljard euro) van de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen (Connecting Europe Facility – CEF) met andere financiële hulpmiddelen van de overheidsof privésectoren, waaronder vooral het EFSI (het Europese Fonds voor Strategische Investeringen, het financiële luik van het ‘Juncker plan’). Deze totaal nieuwe financieringscombinatie moet bijdragen tot twee doelstellingen: ten eerste investeringen aanzwengelen om innoverende en duurzame projecten te financieren, en ten tweede de vereiste werkgelegenheid ondersteunen om deze nieuwe infrastructuren op te richten. De oproep ondersteunt bovendien de Europese strategie voor een ‘koolstofvrije’ mobiliteit en helpt andere investeringen in duurzaam transport. “In de toekomst moet de mobiliteit milieuvriendelijk, geconnecteerd en competitief zijn. Hiervoor zijn nieuwe financieringsmodi vereist”, verklaart Maros Sefcovic, vicevoorzitter van de Europese Commissie belast het gemeenschappelijk energiebeleid. “De uitnodiging tot het indienen van voorstellen betekent een eerste belangrijke stap in die richting. Op die basis beginnen we dit jaar nog aan de ontwikkeling van een Europese strategie voor een lage-emissiemobiliteit.” “De openbare middelen zijn ontoereikend voor de investeringen waarmee wij onze visie van een vlotte, intelligente en duurzame mobiliteit in Europa kunnen waarmaken”, stelt Violeta Bulc, Commissaris voor Transport. “Daarom gaan we voor een innoverende oplossing die onze eigen middelen optimaal zal benutten en tegelijk het onontgonnen potentieel van privé investeringen zal ontgrendelen.” Mooie kansen voor de ondernemingen Om de steun te krijgen van de CEF dienen kandidaten aan te tonen dat hun project financieel voldoende geloofwaardig is om een bijkomende financiering te verkrijgen van openbare of privé financieringsinstellingen. 12 BECI - Brussel metropool - april 2017 Er wordt voorrang gegeven aan projecten die knelpunten wegwerken, grensoverschrijdende verbindingen vergemakkelijken, de digitalisering van het vervoer versnellen, duurzame en efficiënte transportsystemen waarborgen en de intermodaliteit en interoperabiliteit van het transportnetwerk bevorderen. Dit betreft onder andere de nieuwe technologieën, systemen voor verkeerbeheer (bv. het Europese beheersysteem voor spoorwegverkeer), intelligente transportsystemen voor het wegvervoer of het onderzoeksprogramma voor het beheer van het luchtverkeer in de eengemaakte Europese hemel. De oproep voor voorstellen betreft grootschalige projecten (met budgetten boven 10 miljoen euro). Die zijn echter gedeeltelijk ook voor KMO’s weggelegd. Sommige projecten liggen direct binnen hun bereik. Andere zullen meerdere spelers in de waardeketen betrekken, waaronder talrijke KMO’s als onderaannemers van andere ondernemingen. KMO’s uit de betrokken sectoren (vervoer, openbare werken, IT enz.) volgen dus best de voortgang van de dossiers. De steun wordt uitsluitend aan de werkzaamheden toegekend, niet aan de studies. Er zijn twee streefdata voor het indienen van voorstellen: 14 juli en 30 november 2017. De ‘blending’ procedure verloopt dan in drie stappen: het indienen van een aanvraag tot subsidiëring, vervolgens een procedure die de weerhouden projecten evalueert en valideert, en ten slotte de conclusie en ondertekening van de subsidiëringsovereenkomsten. ● Meer informatie? https://ec.europa.eu/inea/en/ connecting-europe-facility Jean-Philippe Mergen, 02 210 01 77 – jpm@beci.be. © Thinkstock

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication