6

THINK TANK Social media BECI CEO-breakfast tussen de dreamcars Vervangt een mobiliteitsbudget binnenkort de bedrijfsauto? Verkiest een werknemer ‘cash’ boven ‘car’? Komt er daardoor minder file? Het zijn vragen die werkgevers zich stellen, nu onze overheden de invoering van een mobiliteitsbudget aankondigen en tegelijk de firmawagen in het verdomhoekje lijkt te verzeilen. Reden genoeg om een BECI CEO-breakfast aan dit thema te wijden. De auto als werken verloningsinstrument raakt immers aan de operationele aspecten van onze bedrijven, maar ook aan verloning, motivatie en rekrutering. FEBIAC stelde tijdens het automobielsalon van Brussel het exclusieve Dream Car paleis voor ons open. Thierry van Kan, Voorzitter van de automobielfederatie, verwelkomde een 25-tal BECI leden en schetste het ruime kader van de mobiliteit in België en de plaats die auto’s van bedrijven innemen. Zowat 80% van de auto’s op onze wegen horen toe aan particulieren, 20% aan bedrijven. 8% van het totale voertuigpark van 5,7 miljoen auto’s zijn firmawagens die ook voor privéverplaatsingen gebruikt worden. Binnen die laatste groep speelt dus een eventueel mobiliteitsbudget. Vervolgens bracht Yannick Mathieu van Fleet Profile ons de resultaten van een recent onderzoek bij werkgevers en werknemers. Hoe reageren zij op aanpassingen in de autofiscaliteit? Wanneer verkiest een werknemer cash in het handje eerder dan een auto van het bedrijf? Met de resultaten van deze enquête stapt de automobielfederatie in elk geval naar onze politieke verantwoordelijken om een duurzaam, efficiënt en haalbaar fiscaal en operationeel stelsel voor auto’s van bedrijven te bepleiten. 4 BECI - Brussel metropool - maart 2017

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication