18

Mijn medewerkers: ook mijn ambassadeurs SALES & MARKETING Loontrekkenden worden vaak aangekeken als de beste ambassadeurs van hun onderneming. Niemand is inderdaad beter geplaatst om informatie te verspreiden over een bedrijf. Maar meteen rijst de vraag: hoe overtuig ik mijn medewerkers om de rol van vaandeldrager te aanvaarden? En waaruit bestaat die rol? Hoe wordt die beoordeeld? Wij hebben dit vraagstuk doorgelicht. D e boodschap, de visie en de identiteit van uw onderneming maken haar uniek. Voor zover uw medewerkers zich hier bij aansluiten en zich ermee vereenzelvigen, zijn ze geknipt voor een functie als ambassadeur van het merk. Wanneer zij zich positief uiten over uw onderneming, dragen ze rechtstreeks bij tot haar reputatie en geloofwaardigheid. Beter nog: ze geven uw merk een menselijke en persoonlijke dimensie. Waar vindt u zulke profielen en hoe kiest u ze? “Ambassadeurs moeten eerst en vooral representatief zijn voor de onderneming”, vindt Patrick De Pauw, CEO van Social Seeder. Focus niet uitsluitend op managers – dan bent u verkeerd bezig. Gemotiveerde ambassadeurs vindt u in uiteenlopende functies, leeftijden en anciënniteit. Betrek er ook stagiairs bij, en freelancers – en misschien zelfs gepensioneerde medewerkers. “Concreet kunt u ze per mail, intranet, de interne nieuwsbrief of een interactief platform rekruteren.” En ook al lijkt dit vanzelfsprekend: houd u aan de regel van vrijwilligerswerk. De medewerker moet ambassadeur worden omdat hij van uw onderneming houdt, en niet alleen omdat hij er werkt. Natuurlijk dromen alle ondernemingen van gepassioneerde werkkrachten die zich enorm sterk verbonden voelen met de werkomgeving. Helaas is dit is niet altijd het geval. Daarom is het ook totaal contraproductief om, zelfs op indirecte wijze, een loontrekkende te verplichten ambassadeur te worden (bijvoorbeeld via een persoonlijke aanvraag van de manager tijdens een evaluatiegesprek). “Een werkkracht mag in geen geval worden gedwongen zich te uiten over het bedrijf van zijn werkgever als hij dat niet ziet zitten en/ of zich hierbij onvoldoende op zijn gemak voelt. Wie daar 16 BECI - Brussel metropool - maart 2017 mee gebaat zal zijn.”1 Beter zichtbaar en bovendien geloofwaardig Met een netwerk van ambassadeurs die, zo nodig, spontaan als woordvoerders optreden, stijgt uw zichtbaarheid tijdens sport- of caritatieve evenementen. Die mensen zullen echter vooral op het web en de sociale netwerken scoren. “Wat u vandaag ziet, deelt en waardeert op de sociale netwerken, hangt grotendeels af van complexe algoritmen. Met als gevolg dat slechts een gering percentage van de mensen die u op de sociale netwerken volgen, de boodschap van uw onderneming ziet verschijnen. Vraag aan uw ambassadeurs om de boodschap verder te verspreiden (even klikken volstaat) en u bereikt meteen een breder publiek”, stelt Patrick De Pauw. Bovendien zijn zulke boodschappen veel geloofwaardiger. Berichten die ambassadeurs doorsturen komen 3 tot 6 keer betrouwbaarder over dan de informatie die de onderneming zelf verspreidt2 . Mensen beschouwen de mening van een kennis als zeer betrouwbaar (78%), terwijl de geloofwaardigheid van wat een algemeen directeur beweert, niet hoger dan 50% scoort3 Nielsen4 . Een studie van de Groep heeft ook aangetoond dat 83% van de mensen zich voor hun aankopen voornamelijk laat beïnvloeden door de onmiddellijke sociale omgeving. Als uw ambassadeurs positieve berichten over uw producten en diensten verspreiden, mag u zich dus aan een aanzienlijke impact op de verkoop verwachten. “Uit ervaring weten we dat een ambassadeur gemiddeld 300 mensen bereikt”, verklaart Patrick De Pauw. 1. Christophe Lachnitt – “Les collaborateurs, meilleurs ambassadeurs d’une marque sur le web social” – Superception – 24 mei 2016 2. SBron: Keller-Fay Group – Artikel over Word of Mouth Advertising (mond tot mond reclame) - april 2014 3. Editie 2016 van de Trust Barometer van het communicatiebureau Edelman 4. Bron: Nielsen Global Trust in Advertising Survey - Q3 2015 Gaëlle Hoogsteyn geen rekening mee houdt, riskeert vroeg of laat in min of meer delicate toestanden te verzeilen waar niemand © Thinkstock

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication