12

EEN effent de weg naar nieuwe markten Innovatie, internationalisering, groei … Welke zijn de prioriteiten om Brusselse KMO’s te helpen hun doelstellingen voor 2017 te bereiken? D e voornaamste missies van Enterprise Europe Network (EEN) bestaan erin bruggen te bouwen tussen KMO’s die op zoek zijn naar partners, ze bij te staan in de ontwikkeling van hun activiteiten op nieuwe markten en ze te begeleiden bij hun innovatieproject. Enterprise Europe Network werd als netwerk opgericht om Europese ondernemingen te helpen in hun internationaliserings- en innovatieproces. EEN combineert daarom meerdere organisaties die geïndividualiseerde diensten aan de ondernemingen bieden. De Kamer van Handel en Nijverheid van Brussel is een van de 600 organisaties in dit netwerk. Ze biedt een aantal diensten aan de Brusselse ondernemingen, in samenwerking met impulse.brussels, dat steun verleent aan innovatie en projectdragers begeleidt in het raam van de programma’s Horizon 2020 en SME Instrument. Een geïndividualiseerde begeleiding Elke klant die op zoek is naar advies en contacten om zijn export of import verder te ontwikkelen, geniet een geïndividualiseerde begeleiding door de Enterprise Europe Network deskundigen binnen de partnerorganisaties van het netwerk. EEN is niet alleen actief in alle Europese landen, maar ook in meer dan 35 landen buiten de Europese Unie, om de ondernemingen te helpen de contacten en informatie te vinden waarmee ze zich op deze externe markten internationaal kunnen ontwikkelen. Binnen Europa wordt informatie verspreid over reglementeringen in functie van de behoeften van de klanten, zodat ze maximaal profijt halen uit de Europese markt. Concreet? Een eerste gesprek verduidelijkt de activiteiten, de behoeften en de internationale groeidoelstellingen van de onderneming. Op die manier kan EEN de internationaliseringsstrategie beoordelen, jaarlijkse doelstellingen helpen bepalen en een begeleidingsplan ontwikkelen in functie van de behoeften en vragen van de klant, die zo op korte termijn zijn doel kan bereiken. Ook de beoogde impact op de groei van de onderneming 10 BECI - Brussel metropool - maart 2017 zal dan worden bepaald. De klant valideert het adviserend begeleidingsplan en verbindt zich ertoe de verkregen resultaten te communiceren. Relaties aanknopen De klant krijgt de gelegenheid om het profiel van zijn vennootschap en zijn business aanbod op het onlineplatform van Enterprise Europe Network te verspreiden, met de bedoeling relaties aan te knopen met buitenlandse ondernemingen. De Kamer van Koophandel volgt de belangstelling van buitenlandse ondernemingen op en ze superviseert de contacten met de klant tot en met ondertekening van samenwerkingsovereenkomsten. Er kan ook proactief worden gezocht naar potentiële partners die overeenstemmen met de doelgroep van de klant. Tegelijk wordt de klant uitgenodigd op matchmaking events, specifiek gericht op zijn sector. Op die manier kan hij een programma van geïndividualiseerde afspraken met ondernemingen van verscheidene landen vastleggen. In functie van hun profiel, sector en behoeften kunnen ondernemingen attent worden gemaakt op bestaande Europese financieringsmogelijkheden en aanbestedingen. Verder worden deze bedrijven aangespoord om melding te maken van problemen of lasten die voortvloeien uit bepaalde Europese wetgevingen. De gevallen worden anoniem aan de Europese Commissie gemeld om bij te dragen tot een evolutie van de wetgeving die rekening houdt met de mening van de bedrijfswereld. ● Contact: JP. Mergen Kamer van Handel en Nijverheid van Brussel Tel.: 02 210 01 77 e-mail: jpm@beci.be www.brusselsnetwork.be © Thinkstock

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication