32

ENTERPRISE LIFECYCLE Zijn businessmodel uitwerken: ergens tussen theorie en praktijk Het businessmodel behoudt vandaag zijn rol als basisarchitectuur van een zaak of onderneming. De manier om het echter te ontwerpen en uit te denken, is de afgelopen jaren sterk veranderd. Een manier om zich aan de evoluerende technologie, marktstructuur en cultuur aan te passen. E en van de meest populaire theorieën is op dit moment het “lean”-model, dat sinds zijn theorievorming in 2008 door Eric Ries – een ondernemer van Silicon Valley – in het bijzonder bij startups in de smaak valt. Het hoofdprincipe bestaat erin de verspilling van energie, tijd of middelen te minimaliseren, onder meer door een zo frequent mogelijke confrontatie met de doelgroep. Het is de bedoeling om ontwikkelingshypotheses te definiëren en om deze zo snel mogelijk te testen. Een echte “canvas-businessmodel”, een soort vragentabel die met post-its beantwoord moet worden, is dan weer een echte rage binnen de startupwereld. De al wat meer ervaren startuppiloten geven echter toe dat deze methode al snel beperkingen laat blijken en dan ook vooral nuttig zou zijn in de oprichtings- en ontwikkelingsfase van een product of dienst. Toch steunt het lean-concept oorspronkelijk op de definitie van een ... industrieel proces, ontwikkeld door de Japanse automaker Toyota. Merk op dat de theorie van het lean-ondernemerschap sterk op het spilprincipe berust, die ook in vele andere businessmodellen terug te vinden is. Een onderneming moet dus in staat zijn om 30 BECI - Brussel metropool - januari 2017 zich aan te passen, haar praktijk en werking te heroriënteren volgens de technologische evolutie van de markt. Daarnaast is er ook de logica van het zeer complementaire “fail fast”, dat erin bestaat een project snel achterwege te laten wanneer het gedoemd lijkt. Spil, lean en fail fast worden meestal door jonge en enigszins verharde ondernemers aangehaald, die deze als enige lessen van de theoretische modellen hebben onthouden – en erg vaak toegepast. Deze instrumenten dienen als versterking en ondersteunen de oorspronkelijke ideeën – op voorwaarde dat die er zijn. Innovatie als bron De Belg Luc De Brabandere, onder meer hoofdfiguur van de Boston Consulting Group, wiskundige en filosoof, bestudeerde creativiteit en innovatie. Zijn specialiteit is het coachen van ondernemers en bedrijfsleiders. De man legt sterk de nadruk op het belang van het stimuleren van de creativiteit, de kunst die erin bestaat situaties en economische modellen anders te bedenken. Een typisch voorbeeld dat De Brabandere vaak aanhaalt is dat van een koffiehuisketen, type Starbucks. Het klassieke ontwikkelingsmodel zal het management ertoe aanzetten zich op koffie te concentreren, als fundaYAB menteel onderdeel van de zaak, waarbij waarschijnlijk nieuwe aanvullingen rond dit “kernsegment” zullen worden toegejuicht. Terwijl een creatieve geest net afstand neemt van dit model, het doel, en een cafetariaketen zou kunnen zien als een reeks kantoorruimten. Een snuifje startup in uw onderneming “Het grote probleem van veel bedrijven is dat zij het overgrote deel van hun middelen gebruiken om hun werking te optimaliseren, en niet om te innoveren of creatief te zijn,” vertelt Philippe Lemmens, coach van de startupstimulator Nest’Up en medeoprichter van het Lean Studio, een team deskundigen dat grote bedrijven rond innovatie adviseert. Zij adviseerden Sabca bij de creatie van hun eerste commercieel vliegtuig. “Wij hebben de instrumenten van de ‘lean’-methodiek toegepast, door hen ertoe te dwingen de vakjes binnen een ‘canvas’-businessmodel in te vullen: zij moesten daartoe veronderstellingen formuleren over de markt, de behoeften van de klant, de technische beperkingen, enz.” Hypotheses die vervolgens snel moeten worden gevalideerd, de meest kritische eerst. “Bij Sabca wilden de ingenieurs aan een prototype beginnen om de weerstand van een bepaald materiaal te testen,

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication