23

TOPIC internationale projecten die verder reiken dan België en Frankrijk.” Hetzelfde verhaal is ook te horen bij Huxley: “Wij zijn in een dertigtal landen aanwezig. Sommige klanten zijn op zoek naar profielen die wij niet altijd in België vinden en die wij in het buitenland zoeken.” Bij Acofisco geeft “het feit dat wij in Brussel gevestigd zijn ons een bepaalde internationale dimensie. Onze omvang geeft ons de mogelijkheid internationale klanten beter bij te staan dan een accountantskantoor met drie of vier medewerkers. Wij hebben nog een lange weg te gaan in vergelijking met Nederland, waar zulke kantoren gemiddeld 150 werknemers tewerkstellen.” Voor Sequoia, met zijn buurtwinkels, is internationalisering geen heet thema. “Hoewel digitalisering en e-commerce mogelijkheden bieden” vertelt Corinne Dumont. “Via onze nog steeds embryonale e-shop bestellen Franse en Luxemburgse klanten. Wij zouden dit kanaal dus kunnen ontwikkelen. Indien wij internationaliseren, dan is het digitaal. Een kleine anekdote: wij hadden contact met Chinezen die onze producten online wilden aanbieden. Dit heeft tot dusver nog geen concreet resultaat opgeleverd, maar wij hebben ons merk wel al in China gedeponeerd.” Dit rondetafelgesprek begon in Brussel en eindigt in China met onze meest ‘huiselijke’ Brusselse kampioen. Elk van deze bedrijven beschikt over een internationale kiem die enkel nog moet groeien. Vooral omdat zij genieten van het ‘merk Brussel’. Wij kunnen niet genoeg benadrukken hoe groot dit voordeel is, niet alleen om klanten te werven, maar ook om vaardigheden aan te trekken die essentieel zijn voor hun groei. ● De deelnemers Acofisco Group – Donald Draguez du Hault, Managing Partner Acofisco Group werd opgericht in 2010 en biedt een volledige waaier van diensten op het vlak van boekhouding, fiscaliteit, sociale wetgeving en bedrijfsorganisatie. Behalve in Brussel is het ook aanwezig in Luik en Luxemburg. Het beschikt over een team van 30 werknemers, bestaande uit belastingexperts, belastingadviseurs, boekhouders, fiscalisten en administratief personeel. Sequoia – Corinne Dumont, aandeelhouder-zaakvoerder Sequoia is een biosupermarktketen met drie winkels in het Brusselse Gewest (Ukkel, Stokkel en Watermaal-Bosvoorde), twee in Waals-Brabant (Waterloo en Waver) en een in Henegouwen (Edingen). Zij werd in 2007 door Corinne Dumont en twee partners overgenomen. Sequoia kon in minder dan tien jaar haar verkooppunten verdrievoudigen van twee tot zes winkels. Vandaag telt Sequoia 80 werknemers. Semetis – Nicolas Debray (Managing Director) en Gabriel Goldberg (Business Director) Semetis is de Belgische leider in “digital advertising” en “digital business intelligence” en kent sinds zijn oprichting in 2009 een sterke groei. Het bedrijf stelt vandaag 33 mensen tewerk in zijn kantoren in Schaarbeek. In 2015 vervoegde Semetis het Amerikaanse bedrijf Omnicom Media Group, waar het binnenkort naartoe verhuist en zijn groei wil stimuleren. Huxley – Benoît Carlier, Country Manager Belgium Huxley, een merk van de S3 groep, is gespecialiseerd in de rekrutering van IT-profielen. De groep omvat andere merken, waarvan er twee ook in België aanwezig zijn: Progressive (engineering, logistiek en supply chain) en Real Pharma (biomedica en life sciences). Huxley is al negen jaar in België gevestigd, dat na Nederland het tweede Europese land is. Vandaag is het ook aanwezig in Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. BECI - Brussel metropool - januari 2017 21 © Reporters

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication