Van links naar rechts: Benoît Carlier (Huxley Belgium), Corinne Dumont (Sequoia), Nicolas Debray en Gabriel Goldberg (Semetis), en Donald Draguez du Hault (Acofisco Group). Brusselse kampioenen die u niet kende BEDRIJVEN AAN DE TOP Brussel bruist van succesvolle maar al te vaak onbekende bedrijven. Wij zaten samen met vier jonge Brusselse bedrijven (die de voorbije tien jaar het licht zagen of van eigenaar veranderden). Zij bespreken de redenen voor hun succes – en hun toekomstige uitdagingen. Guy Van den Noortgate V ier erg verschillende bedrijven antwoordden positief op de uitnodiging van BECI. Vier ondernemingen die elk een aspect van ons economisch landschap vertegenwoordigen: drie dienstverleners (Acofisco Group, Semetis en Huxley Belgium (een merk van de internationale groep S3)) en een B2C-bedrijf dat actief is in de biohandel: Sequoia. Elk van hen staat in onze “Top 50” van de Brusselse bedrijven die jonger zijn dan 10 jaar. Een opeenvolging van succesverhalen, elk met hun eigen traject maar met gedeelde ervaringen. Anticiperen op veranderingen Na de gebruikelijke introductieronde gaat het gesprek onmiddellijk naar de kern van de zaak: wat is de sleutel tot succes? Nicolas Debray, medeoprichter van Semetis, bijt de spits af: “Wij hadden het geluk te werken in de groeiende internet sector. Deze groei houdt aan dankzij spelers als Google of Facebook, maar ook mede door de ontwikkeling van smartphones en infrastructuur, met 3G en 4G. In Brussel kunnen wij bovendien rekenen op de universiteiten en hogescholen om de juiste mensen te werven en op te leiden.” Donald Draguez du Hault, Managing Partner van Acofisco Group vult aan: “Onze vooruitgang is te danken aan het vermogen om op onze markt in te haken. Het is geen geheim dat het beroep van boekhouder en belastingadviseur door de dematerialisatie en digitalisering een echte revolutie doorstaat. Dat moeten wij aanvaarden. Om onszelf te onderscheiden, besloten wij om onze klanten meer diensten en ondersteuning te bieden.” In een steeds veranderende markt is ook de aanwervende sector niet immuun voor verandering. Dit bevestigt Benoît Carlier, Country Manager Huxley Belgium. Hij legt uit dat de Belgische dochteronderneming van S3 “koos voor een lokale positionering en de nadruk legt op specialisatie door meer aanwezig te zijn op deskundige netwerken, met name in de IT, in plaats van zich op de massa te richten. Ik ben er ook van overtuigd dat de wereld van rekrutering er binnen tien jaar volledig anders zal uitzien. Wij merken nu al dat mensen vandaag niet meer solliciteren zoals zij dat vijf jaar geleden deden.” Voor Sequoia is de situatie enigszins verschillend van die van de drie dienstverlenende bedrijven, die in meer of mindere mate geconfronteerd worden met de uitdagingen van de digitalisering. Passie, overtuiging en visie leiden CEO Corinne Dumont en haar partners in de ontwikkeling van het bedrijf. “In Ukkel was Sequoia een pionier. Door de talrijke concurrenten vandaag moeten wij ons voortdurend hernieuwen. Wij danken ons succes aan het vermogen om de nodige middelen te vinden en ons goed te omringen met complementaire vaardigheden. Wij zijn geen digitaal bedrijf, maar een onderneming met menselijk kapitaal.” Wees creatief Het sleutelwoord van deze eerste ronde is “ondernemen”, waar Donald Draguez du Hault “creativiteit in het algemeen” aan toevoegt. Verandering vraagt om creativiteit, innovatie en flexibiliteit. Benoît Carlier pikt hierop in door aan te geven dat zich heruitvinden in zijn vak, de rekrutering, “ook noodzakelijk is. Wij stellen ons voortdurend in vraag: ‘Wat kunnen wij binnen het bedrijf doen om de zaken te veranderen en te verbeteren?’. Gelukkig beschikken wij binnen de groep over voldoende manoeuvreerruimte en ruimdenkende mensen.” Aansluitend benadrukken de deelnemers dat aanwerving onlosmakelijk verbonden is met de bedrijfscultuur. “Wij moeten investeren in menselijk kapitaal, oog hebben voor competenties, maar ook werken aan collectieve intelligentie,” legt M. Draguez du BECI - Brussel metropool - januari 2017 19 © Reporters
22 Online Touch Home