14

INTERNATIONAAL Erasmus: Jonge ondernemers helpen elkaar Jongelui die een eigen bedrijf willen starten, kunnen over de grens nuttige ervaring sprokkelen dankzij het Erasmus voor Jonge Ondernemers. De entrepreneurs die hen als gast ontvangen, profiteren evengoed van de kruisbestuiving, zo blijkt uit de casus van het modemerk Mamahuhu. Amy Kessels et Peter Van Dyck H oe kunnen we nieuwe ondernemers ondersteunen in het streven om hun business uit te breiden en te internationaliseren, vroeg de Europese Commissie zich af. Als resultaat van deze denkoefening kwam het Erasmus voor Jonge Ondernemers uit de bus, een grensoverschrijdend uitwisselingsprogramma. Het initiatief appelleert aan entrepreneurs die de voorbije drie jaar een onderneming startten, maar ook aan ondernemers in de knop die vergevorderde plannen hebben om een eigen firma op te zetten. De aspirant-ondernemers krijgen de kans om minimaal één maand tot maximaal een half jaar mee te draaien bij meer ervaren zaakvoerders van een KMO in een ander Europees land. Die beslagen ondernemers worden op deze manier dus de mentors van hun jonge collega’s: zij geven de ‘leerlingen’ de kans om vaardigheden te kweken die hen in de toekomst kunnen helpen om hun eigen firma te doen groeien en bloeien. Het is goed te onderstrepen dat ook de ontvangende entrepreneur zijn voordeel uit de samenwerking kan halen. Het delen van kennis werkt in twee richtingen. De mentor kan bijvoorbeeld ook heel wat leren over de thuismarkt van de bezoekende jonge ondernemer. We spreken bijgevolg over een win-win situatie. Mamahuhu verdubbelt zijn online verkoop Het voorbeeld van de Spaanse ingenieur Luis Moreno (31) illustreert heel mooi dat vruchtbare tweerichtingsverkeer. Hij stampte jaren geleden met Mamahuhu een sociaal modemerk uit de grond dat schoenen, tassen en accessoires verkoopt van artisanale producenten uit Colombia. Na in het thuisland van de fabrikanten een grote populariteit te hebben verworven – met al tien winkels en 100 producenten in de portefeuille realiseerde men reeds een omzet van meer dan één miljoen dollar – wilde Moreno het merk op de Europese markt introduceren en een fabriek van lederwaren in Spanje starten. Via het Erasmus voor Jonge Ondernemers kwam Moreno in contact met Maja Colak (25) uit Servië. Zij profiteerde van het zakelijke talent en de expertise van de Spaanse ondernemer, maar kon omgekeerd Moreno ook helpen een actieplan te ontwikkelen voor de online sales & marketing, een domein waar zij zelf ervaring in heeft. Via in Servië geteste methodes slaagde zij erin persmensen, bloggers en andere sleutelfiguren te identificeren die een belangrijke rol konden spelen in het ontwikkelen van online shops voor Mamahuhu in Europa. Het actieplan zoomde onder andere in op het genereren van meer verkeer naar de Mamahuhu website, het creeren van twee blog posts voor een netwerk van influen12 BECI - Brussel metropool - januari 2017 cers en ambassadeurs, het leggen van contacten met een 70-tal bloggers en journalisten, het ontwikkelen van een duurzaam business model en het in kaart brengen van 15 grote online retailers in Europa. Al vrij snel werden de vernoemde blog posts honderden keren gedeeld op sociale media en haalden ze de Top 10 van meest gelezen posts van het e-commerce platform Shopify. Dit liet Mamahuhu toe om nauwe banden aan te halen met invloedrijke mensen uit de industrie, wat dan weer perspectieven opende voor toekomstige vormen van samenwerking. De actie op het internet werd een daverend succes met zo’n 1200 betrokkenen en meer dan 1000 nieuwe inschrijvingen voor de e-nieuwsbrief. Momenteel is Mamahuhu in onderhandeling met meerdere verkopers die de schoenen, tassen en andere accessoires van het merk willen verdelen. In de maanden dat Maja Colak bij Mamahuhu werkte, zag men een verdubbeling van de online verkoop (al zal die niet enkel aan haar bijdrage hebben gelegen) en noteerde men 50 procent meer verkeer op de website van het modemerk. ● Praktisch: De deelname aan het Erasmus voor Jonge Ondernemers is laagdrempelig. Méér return dan investment. De aspirant-ondernemer krijgt bijstand van intermediaire organisaties en ontvangt een onkostenvergoeding, terwijl de mentor op de gratis hulp van zijn jongere confrater kan rekenen. Meer info op http:// www.erasmus-entrepreneurs.eu/ en bij Amy Kessels (Tel. +32 2 640 93 28; ake@beci.be). © Thinskstock

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication