37

duurzame auto’s Welke brandstof, waarvoor? De automobielsector evolueert als nooit tevoren en biedt nu een ongezien aanbod aan aandrijvingstechnieken en brandstoffen. Kiezen is moeilijk, maar voor u opgeeft, bedenk dan dat de juiste keuze u veel kan opleveren, zolang u kiest met kennis van zaken en op basis van uw reële behoeften. Elektrisch Voor korte afstanden. Zonder een uitgebreid netwerk van snelle oplaadpalen blijven elektrische wagens enkel geschikt voor redelijk korte verplaatsingen in de stad. Geen uitstoot van fijne deeltjes of NOx meer, geen geluidsoverlast meer … Een 100 % elektrische wagen is het ideale vervoermiddel in de stad. Wilt u een nog duurzamere en efficiëntere optie? Kies dan voor kleinere en lichtere wagens met een nog kleinere ecologische voetafdruk. Hybride plug-in Voor korte tot middellange afstanden. In de stad heeft de hybride plug-in dezelfde voordelen als een elektrische wagen, maar deze wagens zijn zwaarder en verbruiken dus meer zodra u er langere afstanden mee gaat afleggen. Toch is dit een flexibele en betrouwbare keuze om af en toe lange ritten te maken. CNG Voor korte tot middellange afstanden. Aardgas onder druk is een brandstof die zeker een plaats verdient in het stadsverkeer. Deze brandstof stoot heel weinig fijne deeltjes uit en zelfs in vergelijking met elektriciteit scoort CNG goed op het vlak van milieuvriendelijkheid. Ja, CNG is duurder in aankoop, maar de prijs aan de pomp ligt tot 40 % lager dan de prijs van benzine. Nu is het wachten op een groter netwerk van stations en dan kent deze brandstof geen grenzen meer. Hybride Voor middellange afstanden. Een niet-oplaadbare hybride kan beschouwd worden als een wagen die rijdt op klassieke brandstof, maar dan veel efficiënter. Hybrides zijn licht en worden elektrisch Contactinformatie Vincent Campeol – Mobility Advisor BECI vc@beci.be Tel.: 02 563 68 59 aangedreven zodra dat mogelijk is, in de file of bij stapvoets verkeer bijvoorbeeld. Aanbevolen voor interlokaal verkeer. Benzine Voor middellange tot lange afstanden. Benzine begint iets van zijn oude glans terug te winnen nu de prijs aan de pomp nauwer begint aan te sluiten bij de dieselprijs. Gezien de prijs en het redelijk interessante gebruik blijft dit momenteel de meest eenvoudige en meest flexibele keuze voor wie zijn wagen voor allerlei verplaatsingen gebruikt. Benzine is even flexibel in gebruik als diesel, maar blijft de betere – zij het niet perfecte – keuze zodra je de stad binnenrijdt. Diesel Voor lange afstanden. Diesel wordt aangeraden voor lange tot zeer lange trajecten die de stad zo veel mogelijk omzeilen. Diesel doet beter dan benzine qua verbruik en stoot ook minder CO2 uit. Bij lange afstanden en tegen een constante snelheid (buiten de stad dus) weegt dit voordeel op het vlak van CO2 -uitstoot op tegen de hogere uitstoot van deeltjes en NOx. Waterstof De toekomst. Op dit ogenblik behoort waterstof nog tot de ‘sciencefiction’, maar deze brandstof vindt langzaam maar zeker zijn weg naar de markt. België is zelfs een van de eerste markten voor Toyota en zijn Mirai, maar er komen er nog. Waterstof combineert de flexibiliteit van klassieke brandstoffen met de luchtkwaliteit van elektriciteit. De ecologische voetafdruk moet nog gemeten worden, maar op papier verenigt waterstof het beste van alle werelden. BECI | Mobility TOOLBOX 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication