15

institutioneel IRIS 2 Het IRIS 2-plan is het strategisch mobiliteitsplan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat in de eerste plaats streeft naar een betere modale verspreiding van de inwoners en werknemers in het gewest. Net als veel Europese steden heeft Brussel in 1998 een Gewestelijk plan opgesteld waarin alle verplaatsingsmethodes, en bijbehorende domeinen zoals stedenbouw, besproken werden. Een overzicht van het IRIS 2-plan: Prioritaire domeinen Voor de uitwerking van mogelijke maatregelen werden zeven prioritaire domeinen afgebakend: 3 Infrastructuurwerken, zoals het GEN en de metro, en de transitparkings 3 Een samenhangend parkeerbeleid in het hele gewest 3 Een eersteklas openbaarvervoeraanbod 3 Een versterkte intermodaliteit 3 Systematisch rekening houden met de behoeften van personen met een beperkte mobiliteit 3 Meer levenskwaliteit in het gewest, met onder meer de aanleg van zones voorbehouden voor actieve verplaatsingen en openbaar vervoer 3 Een betere informatieverstrekking over de verschillende vervoerswijzen (dienstregelingen, trajecten, plannen, kostprijs …) 3 Het belang van een mentaliteitswijziging bij de hele bevolking met betrekking tot hun verplaatsingen Grootste actiepijlers De vraag naar mobiliteit beheersen Het is niet de bedoeling om de mobiliteitsmogelijkheden te beperken, maar om maatregelen uit te werken die de behoeften aan mobiliteit structureel verminderen: telewerken en stedenbouw bijvoorbeeld. Opwaardering van de duurzame modi De uitbreiding van het openbaar vervoer blijft de belangrijkste prioriteit voor de Brusselse overheid. De actieve verplaatsingswijzen (stappen en fietsen) vullen elkaar aan en kunnen gecombineerd worden. Deze drie modi (openbaar vervoer, stappen en fietsen) hebben dan ook voorrang op de verplaatsingen met de individuele wagen. Bij de aanleg en heraanleg van het wegennet en de openbare ruimte wordt deze hiërarchie gerespecteerd. De modale verschuiving versterken Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil de wegcapaciteit rationaliseren om prioriteit te geven aan de andere modi (zie hoger). Er zullen ook maatregelen genomen worden om het gebruik van de privéwagen te rationaliseren. In dit kader treft het gewest maatregelen om de verkeersdruk tegen 2018 met 20 % te verlagen ten opzichte van 2008. De alternatieven versterken 3 Meer faciliteiten voor de natuurlijke verplaatsing van voetgangers 3 Doelstelling ‘100 % van de wegen geschikt voor fietsers in 2018’ 3 Prioriteit aan de opwaardering van het openbaarvervoernetwerk en de verhoging van het ondergrondse aanbod 3 Versterkte opwaardering van het spoorverkeer als stedelijk vervoermiddel 3 Betere coördinatie met de operatoren De Lijn, TEC en de NMBS. Goederenvervoer De modale verschuiving versterken ten voordele van goederenvervoer over het water en via het spoor. Het vrachtwagenvervoer en de lokale bediening zullen omkaderd worden. De toepassing van het IRIS-plan garanderen Het gewest zal maatregelen treffen om de monitoring van zijn eigen acties en die van de ION’s (Instellingen van openbaar nut) waar te nemen, in het bijzonder via beheerscontracten. Contactinformatie Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Mobiel Brussel CNN - Vooruitgangsstraat 80/1 - 1035 Brussel http://www.mobielbrussel.be/ Tel.: 0800 94 001 BECI | Mobility TOOLBOX 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication