DYNAMIEK De aanmaning, is die doeltreffend? Een nieuwe aanmaningsprocedure werd eind 2015 ingevoerd. Voortaan is het niet meer nodig een beroep te doen op de rechter om een inningsprocedure op gang te brengen. Bovendien zal het verschuldigde bedrag worden vermeerderd met de kost van de inning en andere wettelijke supplementen. Deze procedure beperkt zich helaas tot niet betwiste schuldvorderingen. Hoe kan worden bewezen dat de betwisting van een factuur gegrond is of niet? Hierover zwijgt de wet. Vanzelfsprekend gaat de ‘lastige’ klant hiervan gulzig gebruik maken en het minste voorwendsel aanwenden om de procedure lam te leggen. De wet verplicht een beroep te doen op een advocaat. Deze voorafgaandelijke kost zal de kleine zelfstandigen ontmoedigen. Bovendien voorziet de wet een maximum van 1860 euro. Boven dit bedrag kan de procedure niet meer worden toegepast. IZEO vindt dat dit maximum gevoelig moet worden verhoogd. Erger nog: de wet is niet van kracht op verrichtingen met particulieren. In talrijke sectoren hebben de zelfstandigen dus gewoon geen toegang tot deze procedure. In Frankrijk heeft de wet Macron van 2015 de administratieve boetes aanzienlijk verhoogd voor debiteurs die de betaaltermijn en niet naleven. De sancties worden bovendien openbaar bekendgemaakt. Misschien moeten we dit voorbeeld volgen? te winnen, is veel te log en te duur. Neem nu het voorbeeld van Olivier. Hij is zelfstandige fotograaf. Dit betekent veel kleine klanten en veel kleine facturen. “Eén derde van mijn klanten betaalt later dan de afgesproken termijn van 30 dagen. Ik vind dat frustrerend, zelfs als dit na twee of drie herinneringen toch in orde komt. Maar jaarlijks zit ik toch met twee of drie klanten die slechts na 90 dagen betalen, of helemaal niet. Wat moet ik dan doen? Als ik een beroep doe op een inningsbureau ben ik mijn winstmarge kwijt. Doe ik een beroep op een advocaat voor 250 euro? Natuurlijk niet! Ik mag het vergeten.” Slechts 20% van de KMO’s roept het gerecht in om achterstallige betalingen terug te vorderen. Amper 15% doet een beroep op inningskantoren. En we wensen u veel moed en sterkte toe als u leverancier van de Staat bent. In het Brusselse Gewest betaalt de SIAMU (Brandweer) 86% van zijn facturen te laat. Ook de MIVB houdt geen rekening met betalingstermijnen: de achterstallige facturen lopen op tot 102 miljoen euro! En probeer maar klacht in te dienen tegen bureaucratische logheid … In België bepaalt de zogenaamde ‘B2B’-wet van 2013 een normale betalingstermijn van 30 dagen. De wet heeft positieve gevolgen gehad, want in vier jaar tijd zijn betalingen op meer dan 90 dagen van 15 naar 8% teruggevallen. De wet voorziet echter uitzonderingen aan de hand van ‘billijke overeenkomsten’. Hiermee staat de poort wijd open voor alle druk die grote ondernemingen kunnen uitoefenen op kleine leveranciers die toch geen weerstand kunnen bieden. Bovendien is de wet slechts van toepassing op verrichtingen Slechts 20% van de KMO’s roept het gerecht in om achterstallige betalingen terug te vorderen. tussen ondernemingen of overheidsinstellingen. Ze geldt niet voor particulieren. Nu, talrijke KMO’s factureren precies aan particulieren. Bij de pakken blijven zitten, is geen oplossing Wat nu? De kleine alleenstaande zelfstandige kan moeilijk een beroep doen op een gerechtsdeurwaarder. Een advocaat erbij betrekken, is waarschijnlijk een betere oplossing, maar wel duur en niet gerechtvaardigd voor kleine schulden. Inningskantoren beschikken over doortastende methodes, maar controleer wel dat ze zichzelf uitsluitend op de teruggevorderde bedragen betalen. “Het is toch wel het toppunt dat je moet betalen om zelf betaald te worden”, protesteert architect Lucas. Niets doen is de slechtste oplossing. “Ik heb daaruit geleerd”, vertelt Lucas, “en reageer nu sneller. Wanneer de betalingstermijn nadert, stuur ik een beleefd briefje naar de klant van wie ik weet dat hij laat betaalt. Ik heb ook geleerd af te zien van bepaalde zaken wanneer ik voel dat ze verkeerd kunnen aflopen.” Laten we er ook even aan herinneren dat een onbetaalde factuur nog steeds als een belastbaar inkomen wordt beschouwd. Dit geldt ook voor de btw, die u moet betalen zolang de factuur nog lopende is. Een certificaat van oninbaarheid bevestigt dat vordering definitief verloren is. Dit document wordt uitgereikt door een door de Staat erkend orgaan, zoals een inningskantoor. Met dit certificaat kan de onderneming de onbetaalde facturen als een onomkeerbaar verlies in de boekhouding opnemen. Een rondetafel om niet langer rond de pot te draaien Jaarlijks verliezen Belgische KMO’s nagenoeg 9 miljard euro door wanbetalers. Voor dit grootschalig probleem bestaat er helaas geen kant-en-klare oplossing. IZEO organiseert daarom binnenkort een rondetafel met alle beroepen die hiermee te maken hebben: gerechtsdeurwaarders, advocaten, inningskantoren, voorzitters van handelsrechtbanken enz. Wij bespreken dan de meest innoverende technieken op dit vlak en we proberen de meest doeltreffende methoden te definiëren om de situatie van KMO’s en zelfstandigen te verbeteren. ● BECI - Brussel metropool - november 2016 39 © R.T.
42 Online Touch Home