TOPIC landers zich hier vrijwel meteen thuis. Dat deze stad dag en nacht bruist, trekt jonge werknemers aan. Ook gezinnen hebben het hier naar hun zin, met het vele groen.” Amélie Bovy, die als adviseur van de Expat Welcome Desk (het onthaalbureau van het Commissariaat voor Europa en de Internationale Organisaties) buitenlandse werkkrachten over de vloer krijgt, vangt dezelfde geluiden op. “Velen zeggen ons dat de levenskwaliteit in Brussel groter is dan in andere belangrijke Europese steden. Ze appreciëren de huizenmarkt, die ze algemeen als goedkoper ervaren, het rijke culturele aanbod, de gezondheidszorg en de gastronomie in de stad.” Geen Bronx Volgens het Quality of Living Survey 2016 van adviesbureau Mercer is Brussel van plaats 22 naar 21 gestegen in de rangschikking van meest leefbare steden ter wereld. Onze hoofdstad scoort daarmee een stuk beter dan Parijs (37), Londen (39) en New York (44). Mercer onderzocht voor het eerst ook de persoonlijke veiligheid in de wereldsteden. Daar doet Brussel het iets minder goed, met een 41ste plaats. Die veiligheid speelt ongetwijfeld een rol bij de beslissing van multinationals om expats al dan niet uit te zenden. De in Brussel gevestigde bedrijven zouden daarop kunnen inspelen via veiligheidstrainingen en bewaakte kantooromgevingen. “Veiligheid is wel degelijk een topic, maar gek genoeg niet direct gerelateerd aan de terreuraanslagen”, zegt Eléonore van Rijckevorsel. “Mensen maken zich vooral zorgen over de straatcriminaliteit in Brussel. Vele expats hebben iets opgevangen over de slechte reputatie van sommige buurten. Ze vragen zich af of ze zich ’s avonds nog alleen op straat kunnen wagen.” Haar collega Pauline Six vreest dat ze zich soms te veel laten meeslepen door de verhalen die collega’s vertellen. “De raad van die collega’s komt niet altijd overeen met de realiteit. Wij proberen zo objectief mogelijk te blijven, gestaafd met feiten. We pleiten voor gezond verstand. Brussel is de Bronx niet.” Ellen Van Arenthals van Mercer sluit zich daarbij aan. “Over de terreurdreiging krijgen we nauwelijks vragen. Wat we wél merken, is dat ondernemingen hun risk management onder de loep nemen. Ze willen zich er bijvoorbeeld van verzekeren dat hun alarmeringssystemen waterdicht zijn. Dat is niet alleen in Brussel zo, dat is een algemene tendens.” Administratieve chaos Dan laat de administratieve carrousel die expats in Brussel wacht een veel negatiever indruk na. Buitenlanders schrikken daar echt van. “En ze tonen er weinig begrip voor”, meent Eléonore van Rijckevorsel. “Ze vinden dat het veel te lang duurt voor iets geregeld kan worden. ‘Zo’n chaos hebben we nog nooit meegemaakt’, is een opmerking die we dikwijls te horen krijgen.” Dat strookt natuurlijk niet met de zachte landing die Ellen van Arenthals predikt. 3 Amélie Bovy, adviseur van de Expat Welcome Desk. 34 BECI - Brussel metropool - november 2016 Tips voor expats ontvangende bedrijven • Zorg ervoor dat expats zich goed kunnen inburgeren. Als buitenlandse avonturen van werknemers mislukken, is dit vaak te wijten aan aanpassingsproblemen: geen goede school kunnen vinden voor de kinderen, ter plaatse geen sociaal netwerk hebben om op terug te vallen... • Bereid medewerkers voor op de confrontatie met de nieuwe cultuur via trainingen. Een taalcursus is zeker aan te raden om een vlotte start in de nieuwe omgeving te garanderen. • Verwijs door naar de Expat Welcome Desk. Het is belangrijk dat expats goed geïnformeerd zijn en voorbereid worden op hun verblijf in Brussel. Info Expat Welcome Desk: www.commissioner.brussels Pauline Six (links) en Eléonore van Rijckevorsel (Bright Expats) “De overheid moet zich realiseren dat het noodzakelijk is dat alle documenten snel en in meerdere talen beschikbaar zijn”, stelt de consultant van Mercer. De Expat Welcome Desk biedt administratieve ondersteuning aan personen die zich in het kader van hun beroepsactiviteit bij Europese en internationale instellingen in Brussel vestigen. “Wanneer nieuwkomers bijvoorbeeld niet weten hoe ze hun werkvergunning moeten aanvragen, kunnen ze bij ons terecht”, legt adviseur Amélie Bovy uit. “We krijgen ook vragen over het aanslagbiljet dat expats van de fiscale administratie in mei krijgen en enkel in het Frans of het Nederlands verstuurd wordt. Ik begrijp heel goed dat expats soms door de bomen het bos niet meer zien. De administratieve procedures zijn bijzonder complex. Het taalprobleem komt daar nog eens bovenop. Idealiter komen buitenlanders nog voor ze naar Brussel verhuizen informatie bij ons inwinnen. Hoe vroeger ze onze hulp inroepen, hoe beter we hen wegwijs kunnen maken.” ● © R.T. © R.T.
37 Online Touch Home