Een zachte landing voor expats INTERNATIONALE HANDEL Iedereen is ermee gebaat dat expats zo snel mogelijk integreren. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken, van relocation companies en de Expat Welcome Desk. Peter Van Dyck “ D e internationale mobiliteit blijft toenemen”, zegt Ellen Van Arenthals, global mobility consultant bij adviesbureau Mercer. “Zeker in de technologische sector wordt tegenwoordig talent uit alle werelddelen gerekruteerd.” Voor wie zich zou afvragen waarom het belangrijk is voor Brussel en haar bedrijfsleven om aantrekkelijk te blijven voor expats, de naakte cijfers: de internationale aanwezigheid in Brussel is goed voor ongeveer 121.000 banen (81.000 direct en 40.000 indirect) of anders gesteld, 16,7 procent van de tewerkstelling. Ellen Van Arenthals ziet twee belangrijke tendensen bij haar klanten. “Je hebt tegenwoordig heel wat mensen die uit China, India of Zuid-Amerika die in het kader van een opleidingstraject naar Westerse steden komen om een jaar ervaring op te doen en die expertise vervolgens naar hun thuisland of een ander land meenemen. Anderzijds stellen bedrijven vaak buitenlanders op seniorniveau aan om hier een managementfunctie te vervullen. Zij wijken af van de traditionele expat die we vroeger kenden en doorgaans drie à vier jaar hier bleef. De contracten van die internationale managers zijn vaak van onbepaalde duur.” Ondersteuning nodig De consultant van Mercer onderstreept de noodzaak van ‘een zachte landing’, zodat de expats rimpelloos kunnen inburgeren. “Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om zelf de nodige ondersteuning te bieden, omdat ze graag het overzicht behouden. Maar steeds vaker merk je dat men de begeleiding uitbesteedt aan relocation companies, die alle voorzieningen goed kennen en op een snelle manier de werknemer en zijn omgeving kunnen voorbereiden op de integratie. Want de verhuizing naar een nieuw land is echt niet te onderschatten.” Ellen Van Arenthals (Mercer) 32 BECI - Brussel metropool - november 2016 Eléonore van Rijckevorsel en Pauline Six, allebei met een expatverleden in onder andere Azië, richtten drie jaar geleden de relocation company Bright Expats op. “Wij hebben zelf, toen we naar het buitenland verhuisden, wel wat moeten improviseren”, vertelt Eléonore van Rijckevorsel. “Uit ervaring weten we dus dat expats begeleiding kunnen gebruiken. Enerzijds leveren wij heel praktische diensten: we willen een deel van de logistieke en administratieve last, bijvoorbeeld bij de zoektocht naar een huis, van de expats overnemen. Daarnaast voorzien wij ook coaching. We helpen de expats serene beslissingen te nemen, zodat de transitie zonder al te hevige schokken kan verlopen. Zij hebben vooral een grote behoefte aan degelijke informatie.” Onzekerheden wegnemen Een verhuizing kan wat emoties met zich meebrengen, tot zelfs angsten en teleurstellingen. “Wij zijn natuurlijk geen psychologen, maar we merken dat we al heel wat angsten en onzekerheden kunnen wegnemen door de juiste feedback op hun vragen te geven”, getuigt Eléonore van Rijckevorsel. “We zorgen ervoor dat de expats zich begrepen voelen en laten hen nooit in onwetendheid. Wat ook helpt, is dat we met hen een road map opstellen, zodat ze weten wanneer welke stap gezet moet worden.” Buitenlandse werknemers stellen zich vooral vragen over mobiliteit, veiligheid en scholen voor hun kinderen, zo merken ze bij Bright Expats. Pauline Six: “Een goede school vinden, is dé uitdaging in Brussel. Als men zich financieel een International School kan veroorloven, is het nog relatief © R.T. © Thinkstock
35 Online Touch Home