TOPIC Ana Figueiredo Soares Voor herhaling vatbaar Economische missies gaan gepaard met een heleboel diensten: u krijgt er de gelegenheid uw kennis van een land of sector te verbeteren, maar ook waardevolle contacten te leggen met handelspartners (agenten, distributeurs…), industrie (producenten) of instellingen. Bovendien krijgt u er zeer nuttig advies over een eventuele vestiging ter plaatse. “Een missie is de gelegenheid om een geweldig aantal interessante ondernemingen in een zeer korte tijdspanne te ontmoeten. Alsof we meteen veel verder in de tijd zouden zijn! Het is een verrijking, niet alleen op zakelijk maar ook op menselijk vlak”, vertelt Ana Figueiredo Soares, die, verleden jaar, Chameleon heeft opgericht, met opleidingen op maat van de ondernemingen. “Op indirecte wijze knoopt u nieuwe relaties aan en gaan deuren open voor nieuwe partnerschapsuitzichten met andere ondernemers, al dan niet ter plaatse. Persoonlijk heb ik deelgenomen aan een economische missie in Dubai waar ik contacten heb kunnen leggen met Britse ondernemingen waarmee wij momenteel meerdere projecten bespreken. Dat soort belevingen wenst u natuurlijk te herhalen. Ik overweeg dit trouwens al voor volgend jaar.” Dit beaamt Ana Maia, een architecte die werkzaam is bij Mini Archi, een bedrijf dat spellen en meubels ontwerpt voor kinderen en dat nu ook op het Midden-Oosten mikt. “Ik heb bijvoorbeeld een aantal Griekse en Italiaanse groepen ontmoet. Dit is bijzonder leerzaam, want op die manier kreeg ik een totaal andere kijk op zaken en op het terrein waar wij actief zijn. Zo kwam ik tot de vaststelling dat ons kleine landje een sterke reputatie geniet op zakelijk vlak, ondanks al wat hierover soms wordt beweerd.” Een netwerk ontwikkelen Een missie duurt gemiddeld tussen drie en vijf dagen. “Wij wensen natuurlijk allen dat het wat langer zou duren”, geeft Awad Chamas toe, “maar rekening houdend met de agenda’s van iedereen, is deze timing gerechtvaardigd. In het zakelijke leven krijgt kwaliteit vaak voorrang op kwantiteit. Omdat we ter plaatse bijzonder goed worden onthaald, hebben we het hoofd vrij om zeer productief te zijn op het vlak van netwerking, ontmoetingen, seminars, lunches enz. De programma’s zijn evenwichtig opgesteld en boeiend, zodat wij sterker, enthousiast en gedreven van de reis terugkeren!” Ondanks de korte duur van een missie, behouden heel wat ondernemers het contact met de ter plaatse ontmoete De Haven, onweerlegbare partner voor de stad Met een domein van 105 ha biedt de Haven van Brussel bedrijven een ideale ligging in het hart van Brussel. Daardoor kunnen zij inovatieve transportoplossingen ontwikkelen, die aangepast zijn aan de Brusselse markt. Dankzij haar uitzonderlijke toegankelijkheid via het water, het spoor en de weg is de Brusselse haven een uiterst belangrijk instrument voor de economie en de mobiliteit: ze telt 20 BECI - Brussel metropool - november 2016 ongeveer 200 concessiehoudende bedrijven, 6,5 miljoen ton waterwegtransport en 12 000 directe en indirecte jobs. De belangrijkste rol van de haven bestaat erin de Brusselse hoofdstad te bevoorraden: van bouwmaterialen die bestemd zijn voor werven tot textiel voor winkels in het stadscentrum, voedingswaren en stookolie. De havenbedrijven regelen het transport en de logistieke behandeling van een groot gedeelte van de goederen die in het Brussels Gewest verbruikt worden. Ook beschikt de Haven over een groot logistiek centrum vlakbij het stadscentrum van Brussel. Een gedeelte daarvan wordt bovendien geleidelijk omgevormd tot stedelijk distributiecentrum, om te helpen bij het optimaliseren van de goederendistributie in Brussel. De containerterminal in de voorhaven behandelde in 2015 bijna 20 000 TEU. Verder ontwikkelt de Haven palettentransport over de waterweg, een activiteit die in 2015 een spectaculaire groei optekende. Kortom, de Haven kan u gepersonaliseerde oplossingen aanbieden ongeacht de grootte van uw bedrijf. www.port.brussels
23 Online Touch Home