8

Van links naar rechts: Sophie Blondel (BHA), Jean-Claude Daoust en Thierry Willemarck (BECI), Miguel Van Keirsbilck (IZEO) en Roland Debuyst (BRA). NA DE TERREURAANVALLEN Maatregelen voor onze ondernemingen Om het hoofd te bieden aan de moeilijkheden die voortvloeien uit de terreuraanvallen van 22 maart hebben BECI en zijn sectorale partners een brede campagne ten gunste van de Brusselse ondernemingen op touw gezet. Haar aanpak is drieledig: de benadering van de politieke beleidsmensen, de ondersteuning van het imago van Brussel en de ingebruikname van een aantal begeleidingsinstrumenten voor ondernemingen, waaronder de mini website Stronger.Brussels. N a de schok van 22 maart incasseren de ondernemingen op hun beurt zware klappen. De sociaaleconomische impact van deze aanslagen is sinds de lockdown wellicht verdubbeld en laat zich tot in de rand van Brussel voelen, vanuit Zaventem. Vandaag wordt het gemiddeld omzetverlies in de sectoren die te maken hebben met toerisme rond 40% geraamd. Slachtoffers zijn vooral de hotels, gevolgd door de cafés en restaurants, de handelszaken en de vrijetijdsbesteding. Zonder verandering in het beleid staat ons een sterke toename van de faillissementen in 2016 te wachten. Duizenden banen riskeren verloren te gaan, vooral in laag gekwalificeerde functies. BECI blijft niet bij de pakken zitten. Zijn initiatief stronger.brussels werd op 19 april bekendgemaakt. Stronger.brussels is een oproep die begint met een initiatief naar de politieke wereld toe, ongeacht de partijen op de overheidsniveaus. Het is bedoeld om de reeds genomen of nog te nemen fiscale maatregelen te verbeteren en te versterken en zo tijdelijk de druk weg te nemen van de ondernemingen die met een tekort aan liquide middelen kampen. Als er geen klanten zijn, is er trouwens ook geen geld voor de lonen, het RSZ, het RSVZ, de BTW en alle andere taksen (hotels, terrassen …). De noodtoestand wordt voorgelegd aan de Europese Unie, de federale Staat en het Gewest. Uitstel van betaling is zeker een stap in de goede richting. De sociale toppen en de ontmoetingen met de ondernemingen zijn alvast een noodzaak. Maar dit alles zal onvoldoende zijn om de crisissituatie te overwinnen. Stronger.brussels houdt bovendien een breed opgezette communicatie-actie in, in België en in het buitenland. Achter de staatsbezoeken en de gerichte of lokale campagnes bestaat vooral de wil om een privé initiatief te financieren en zo het toegetakelde imago van een stad en een land te herstellen. Een ander facet is de verwijzing naar het telefoonnummer van het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (02 643 78 48) en de miniwebsite www.stronger.brussels met daarin de meest kritische informatie voor ondernemingen die een crisis 6 BECI - Brussel metropool - mei 2016 doorstaan. Ook wordt een dertigtal adviseurs en deskundigen gemobiliseerd om de meest dringende en specifieke dossiers te behandelen. Er vinden bovendien informatiesessies plaats, in aanwezigheid van overheidsvertegenwoordigers en -deskundigen. Stronger.brussels wil lering trekken uit de verschrikking van de afgelopen maanden, om de crisis te overwinnen, uiteraard, maar ook om de veerkracht van elke onderneming te verbeteren. Voor ons allen is de wereld sinds 22 maart niet meer dezelfde. De tijd van de naïviteit met een Belgisch tintje is voltooid. Talrijke hulpmiddelen ontstonden vanuit het herziene en aangevulde Business Model Canvas om de situatie van elke onderneming te doorlichten en haar in staat te stellen zich aan alle situaties aan te passen. Tegelijk worden talrijke opleidingen aangeboden in domeinen als crisisbeheer, bestendiging van de activiteiten, risicoanalyse, reddende handelingen en het beheer van trauma’s. Stronger.brussels verwijst dagelijks naar dit afgezaagd maar wel zeer actueel citaat van Nietzsche: “Wat ons niet doodt, versterkt ons”. Het is de bedoeling zowel overheid als privé achter een aantal gemeenschappelijke waarden te scharen: ons democratisch model, onze markteconomie en ons sterk sociaal stelsel. Dit geldt voor de kleine handelaar en de grootste luchtvaartmaatschappij, de modeontwerpster en het prestigehotel, de kleine exporthandelaar in software en de multinational. Samen gaan we de mouwen opstropen, een uitweg vinden voor deze onvoorstelbare crisis die ons plots overvalt en totaal afwijkt van onze denkpatronen en levenswijze. Daarom gaan we samen nog een heleboel andere originele, creatieve, verrassende en vooral vredelievende initiatieven voorstellen! ● Meer info: www.stronger.brussels COm – Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden: http://ced-com.be

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication