SELF-EMPLOYED CORNER Breng het hart van Brussel weer tot leven “Niet de doornen maar de heerlijke geur beschermt de roos.” Woorden van een Perzische dichter, geciteerd door Ilios Kotsou, vorser in de Psychologie aan de ULB. Brussel incasseerde klappen. Meerdere klappen, trouwens. Het begon met de brutale aanleg, zonder overleg, van een verkeersvrije zone die nagenoeg geen rekening houdt met de functies van de stad, de lokale beroepen en, meer bepaald, de handel. Daarop volgde de lock-down, met zijn catastrofale gevolgen voor het imago van de stad. Toen gingen de tunnels dicht, met een werkelijke of veronderstelde impact op de mobiliteit. En ten slotte overvielen ons de tragische terreuraanslagen van 22 maart “De door Atrium voorgestelde Make.Brussels actie werd bedacht na de evenementen van november verleden jaar en na de publicatie, in januari 2016, van een BECI studie die de negatieve impact van de lock down op handel en Horeca in centrum Brussel bevestigt. Het initiatief was voor de lente 2016 gepland en moest de Brusselse economie nieuw leven inblazen door de promotie van de creativiteit van de burgers en de eigenheden van de handelswijken in het stadscentrum. Er was daar sprake van burgerschap, participatie, samenwerking, verbeelding en innovatie … En toen overviel ons 22 maart. Enkele weken later blijven het onbegrip, de angst, de stille overpeinzing en de rouw nog overal hangen. En toch heeft Brussel meer dan ooit behoefte aan dromen, verbeelding en creatie. Naast zijn oorspronkelijke doelstellingen geldt Make.Brussels vandaag als een oprechte vorm van verzet, een liefdesverklaring aan Brussel en misschien zelfs de belofte dat wij nooit zullen nalaten onze stad te betoveren, ondanks een onzekere toekomst.” Arnaud Texier, CEO van Atrium.Brussels 36 BECI - Brussel metropool - mei 2016 2016. Er bestaat geen causale relatie tussen deze gebeurtenissen. Ze kunnen hoe dan ook niet worden vergeleken. Wat ze wel in gemeen hebben, zijn de catastrofale gevolgen voor de cultuur, het sociale leven en de handel in het hartje van onze hoofdstad. Het is lente, maar Brussel is toegetakeld. De toeristen, de voorbijgangers en de klanten zijn van het straatbeeld verdwenen, met alle gevolgen van dien voor de handelszaken, de restaurants, de hotels, de bioscopen en de schouwburgen in het centrum. Al deze handelaars constateren een dramatische achteruitgang van hun activiteiten en omzet. Het risico van faillissementen en baanverlies steekt de kop op. Brussel bouwt al aan zijn herstel In zulke moeilijke tijden is er geen andere uitweg dan een heropleving dankzij een positieve dynamiek. Overal nemen burgers, verenigingen en handelszaken initiatieven om aan te tonen dat ze zich niet laten ontmoedigen. De gedrevenheid om samen te leven, vrij en in vrede, zal uiteindelijk de sterkste zijn. Deze energie en solidariteit steken ons een hart onder de riem. We moeten echter snel optreden: de overleving van talrijke handelszaken, restaurants en culturele hoogtepunten staat op het spel. Iedereen moet bijdragen tot het herstel van de betovering en de verrukking die onze stad te bieden heeft. Met deze drijfveer kwam het Make Brussels project tot stand. Make Brussels. Samen en zonder uitstel. Make Brussels is een origineel initiatief van de gewestelijke regering van Brussel om het culturele leven en de handel in het hart van de stad op te kikkeren. De aanpak mikt resoluut op participatie en innovatie. Van een top-downcampagne is hier dus geen sprake: er wordt een beroep gedaan op de creativiteit van iedereen om projecten te bedenken. Streefdoel: de mensen aanzetten het hart van de stad en zijn verschillende wijken opnieuw te ontdekken. De vijfhoek bestaat uit 10 wijken: Dansaert, Nieuw, Sint-Katelijne, Sint-Jacob, Zavel, Kunstberg, Marollen, Onze-LieveVrouw-ter-Sneeuw (Congres), Grote Markt en Zuid-Lemonnier. Arnaud Texier
39 Online Touch Home